|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۱، شماره ۸۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی سه روش پیشگیری از سوء مصرف مواد مبتنی بر رویکرد نشر اطلاعات (آموزش مهارتهای زندگی، ارئه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم) بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش آموزش مهارتهای زندگی، ارایه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه در شهرکرد انجام شد. روش: نوع پژوهش از تحقیقات نیمهآزمایشی است که در آن گروههای آزمایش و کنترل مقایسه شدهاند. جامعه آماری شامل 5978 نفر دانشآموز بود که تعداد 60 دانشآموز بهصورت نمونه تصادفی، انتخاب و در 4 گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای هر کدام از گروههای آزمایش،10 جلسه آموزش 80 دقیقهای انجام گرفت ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود استفاده شد. دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22و آزمون تحلیل کوواریانس (Ancova) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: روش آموزش مهارتهای زندگی و سپس آموزش از طریق فیلم، اثر معناداری بر تغییر نگرش دانشآموزان داشته، اما آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ اثر معناداری بر تغییر نگرش دانشآموزان نداشت. بحث: آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ به دلیل انتقال غیرمستقیم و نبود تعامل جدی بین مربی و متربی تاثیرگذاری جدی در تغییر نگرش دانشآموزان ایفا نکرده است. در نتیجه نهادهای فرهنگی به جای هزینه برای تکثیر پوستر و کاتالوگ، سعی کنند از طریق آموزش مهارتهای زندگی و فیلمهای مستند و هدفدار، در تغییر نگرش دانشآموزان و خانوادههای آنان نقش ایفا کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نگرش به اعتیاد، پیشگیری، مهارتهای زندگی، پوستر و کاتالوگ، آموزش فیلم. |
|
عنوان انگلیسی |
Study of the effectiveness of three preventive methods from drug abuse (training life skills, representing poster and catalogue and showing film) on information dissemination approach on changing Students' attitude towards drug abuse in the high schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study investigates Three preventive methods (training via life skills, film, poster and catalogue) on changing students' attitude towards drug abuse in male students of high school in Shahr-e-cord. Method: The research was a semiexperimental and pre-test-posttest with control group. The statistical population consisted 5978 students and 213 classroom. 60 of them were selected by random sampling method and randomly assigned to three experimental groups (N = 45 ) and control (n = 15). For each of the experimental groups, 10 training sessions of 80 minutes were performed but the control group did not receive any training The content validity of the questionnaires was confirmed and the reliability changing Students' attitude towards drug abuse questionnaire was 0.92. Data analysis was performed in two levels pre-test and post-test statistics using SPSS22 software by (ANCOVA) . Findings: According to covariance analysis, among preventive methods, training life skills and training via film have significant effects than training by poster and catalogue. Discussion: Education through posters and catalogues has not had a severe impact on changing students' attitudes due to indirect transmission and lack of serious interaction between instructor and instructor. Therefore, cultural institutions try to change the attitudes of students and their families by teaching life skills and purposeful documentaries. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
attitude to drug abuse, life skills, drug abuse, poster and catalogue, showing film |
|
نویسندگان مقاله |
سعید بحرینی بروجنی | Saeed Bahreini Borujeni Sanandaj Branch, Islamic Azad University. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
خسرو رمضانی | Khosro Ramazani Department of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
فاطمه مقدسی بروجنی | Fatemeh Moghadasi Boroujeni Department of Psycology, Yasooj Branch, Islamic Azad University. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3862-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اعتیاد به مواد |
نوع مقاله منتشر شده |
روش 2 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|