رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۱، شماره ۸۲، صفحات ۱۳۹-۱۵۹

عنوان فارسی پرسشنامه آگاهی از سلامت روان مثبت: ترجمه و تطابق فرهنگی و اعتبارسنجی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: «سواد سلامت روانِ مثبت»، یعنی آگاهی از چگونگی حفظ و ارتقای سلامت روان، بخش عمده‌ای از تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامتی است. پرسشنامۀ آگاهی از سلامت روانِ مثبت نخستین ابزار سنجش سواد سلامت روانِ مثبت می‌باشد. هدف این مطالعه، ترجمه و تطابق فرهنگی این ابزار به زبان فارسی و سنجش ویژگیهای سایکومتریک آن بود. روش: ترجمه و تطابق فرهنگی طبق روش بیتون و همکاران انجام شد. جامعۀ آماری عبارت بود از ایرانیان فارسی‌زبان باسواد با سن حداقل 15 سال و دارای توانایی استفادۀ ابتدایی از اینترنت. نسخۀ فارسی با نمونه‌گیری آسان در قالب آنلاین بین این افراد توزیع شد. روایی صوری و محتوا به شیوۀ کیفی و روایی ساختار به کمک تحلیلهای عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. پایایی با بررسی همسانی درونی با محاسبۀ آلفای کرونباخ و دونیمه‌سازی سنجیده شد. یافته‌ها: در فرآیند ترجمه توافق بالایی مشاهده شد و روایی صوری و محتوا با نظر متخصصان و مصاحبه با 30 نفر از گروه هدف تأیید شد. سپس پرسشنامه توسط 1606 نفر تکمیل شد. روایی سازه طبق تحلیلهای عاملی اکتشافی و تأییدی رضایت‌بخش بود. پایایی پرسشنامه طبق ضریب آلفای کرونباخ 0.81 و ضریب دونیمه‌سازی گاتمن 0.79 مناسب بود. نسخه نهایی دارای 1 عامل و 10 گویه و میانگین نمرۀ سواد سلامت روانِ مثبت 4.21 از 5 (SD = 0.72) بود. بحث: پرسشنامه سواد سلامت روان مثبت در افراد 15 سال به بالای باسواد و دارای تواناییهای ابتدایی استفاده از اینترنت روایی و پایایی مناسبی دارد؛ لذا می‌تواند در سنجش آگاهی افراد از عوامل مؤثر بر حفظ و ارتقای سلامت روان و بررسی اثربخشی مداخله‌های مربوطه استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه، سلامت روان مثبت، رواسازی، سواد سلامت روان، سواد سلامت روان مثبت

عنوان انگلیسی Mental Health Positive Knowledge Questionnaire: Translation and Cultural Adaptation and Psychometric Properties
چکیده انگلیسی مقاله Introduction. Higher mental health literacy is related to many desirable mental health outcomes. Most studies, however, have focused on disease-oriented MHL and have not investigated positive MHL (PMHL) i.e. understanding how to maintain and improve one's mental health. This study aimed to translate a measure of PMHL named Mental Health Positive Knowledge (MHPK) to Persian and check its psychometric properties. Methods. The translation and cultural adaptation process was performed according to Beaton et al. Any Iranian individual with a minimum age of 15 years, literacy for reading and writing, and basic internet skills could be included using a convenient method of sampling. Face and content validity were assessed by qualitative methods. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to investigate construct and convergent validity. The split-half method and internal consistency were examined as reliability measures. Findings. Forward and backward translations and expert panel session were used. To investigate psychometric properties a total of 1606 individuals with a mean age of 29.9 years (SD = 9.14) were recruited; 176 participants were below 18. Exploratory and confirmatory factor analyses showed a construct compatible with the original version. Cronbach's alfa of 0.81 and Guttman split-half coefficient of 0.79 were measured as reliability indices. The final version contains 1 factor and 10 items and average MHPK score was 4.21 (SD = 0.72). Discussion. Using the MHPK questionnaire which is a measure of positive mental health literacy (PMHL) can improve MHL investigations and can help to evaluate mental health educational interventions. This study showed that the Persian MHPK is a valid and reliable measure of PMHL for literate individuals with an age of 15 years and higher.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله questionnaire, positive mental health, validation, mental health literacy, positive mental health literacy

نویسندگان مقاله محمدحسین محمودی | Mohammad Hossein Mahmoodi
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

مسعود احمدزاد اصل | Masoud Ahmadzad-Asl
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران

مریم رسولیان | Maryam Rasoulian
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3849-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات