رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۱۵-۵۰

عنوان فارسی الگوی فرصت‌سازیِ قرنطینه خانگی ناشی از کرونا مبتنی بر فرصت‌ها و تهدیدهای ادراک شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی فرصت‌سازی بر اساس تجارب زیسته زنان از فرصت‌ها و تهدیدهای ادراک شده در هنگام قرنطینه خانگی ناشی از کرونا بود. روش: در این تحقیق، در قالب یک طرح کیفی و به روش پدیدارشناسانه، 12 نفر از زنان شهر تهران به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، داده‌های حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل تماتیک (مضمونی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: براساس یافته‌ها، شش بعد خانوادگی (قوام بخشی خانواده/ ناتوانی در کنترل مسائل)، فردی (شادابی عملکردی/ کرختی عملکردی)، معنوی(توسل‌جویی/ بی‌صبری)، اقتصادی(اقتصاد مقاومتی/ سوء مدیریت مصرف)، اجتماعی(همکاری سیاست‌های اجرایی/ عدم همراهی سیاست‌های اجرایی) و بهداشتی(خودمراقبت‌گری/ اقدام به رفتارهای پرخطر) با نگاه تهدید و فرصت در ایام قرنطینه حاصل شد. هر یک از این ابعاد دارای مضامین فرعی نیز بود. در نهایت مدل مفهومی جهت فرصت‌سازی در این ایام از یافته‌ها استخراج شد.  بحث: هر شش بعد خانوادگی، فردی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در فرصت سازی و تدوین الگو نقش داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی فرصت‌سازی، قرنطینه خانگی، ویروس کرونا، زنان

عنوان انگلیسی Corona Home-quarantine Opportunity Creation Model Based on Perceived Opportunities and Threats
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study was to develop a conceptual model of opportunity creation based on women's lived experiences of perceived opportunities and threats during corona home quarantine. Method: For this purpose, in a qualitative and phenomenological method, 12 women in Tehran were selected by purposive sampling method and using semi-structured interviews, the data were analyzed using thematic content analysis method. Findings: The findings of the study indicated that the six dimensions of family (family consistency/inability to control problems), individual (functional well-being/functional numbness), spiritual (recourse/impatience), economic (resistance economy/ consumption laziness), social (Cooperation of executive policies/non-compliance with executive policies) and health (self-care/taking risky behaviors) was achieved by looking at threats and opportunities during quarantine. Each of these dimensions also had sub-themes. Finally, a conceptual model for opportunity creation was extracted from the findings. Discussion: All six dimensions of family, individual, spiritual, economic, social, and health were involved in creating opportunities and modeling.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Opportunity creation pattern, Home quarantine, Corona virus, Women

نویسندگان مقاله مریم پورموسوی خانقشلاقی | maryam pourmousavi khangheshlaghi
azad university
دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

جواد خدادای سنگده | javad khodadadi sangde
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی

اعظم کلائی | Azam Kalaee
azad university
دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3303-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حوادث و بلایا
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات