|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۱۵-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی فرصتسازیِ قرنطینه خانگی ناشی از کرونا مبتنی بر فرصتها و تهدیدهای ادراک شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی فرصتسازی بر اساس تجارب زیسته زنان از فرصتها و تهدیدهای ادراک شده در هنگام قرنطینه خانگی ناشی از کرونا بود. روش: در این تحقیق، در قالب یک طرح کیفی و به روش پدیدارشناسانه، 12 نفر از زنان شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته، دادههای حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل تماتیک (مضمونی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس یافتهها، شش بعد خانوادگی (قوام بخشی خانواده/ ناتوانی در کنترل مسائل)، فردی (شادابی عملکردی/ کرختی عملکردی)، معنوی(توسلجویی/ بیصبری)، اقتصادی(اقتصاد مقاومتی/ سوء مدیریت مصرف)، اجتماعی(همکاری سیاستهای اجرایی/ عدم همراهی سیاستهای اجرایی) و بهداشتی(خودمراقبتگری/ اقدام به رفتارهای پرخطر) با نگاه تهدید و فرصت در ایام قرنطینه حاصل شد. هر یک از این ابعاد دارای مضامین فرعی نیز بود. در نهایت مدل مفهومی جهت فرصتسازی در این ایام از یافتهها استخراج شد. بحث: هر شش بعد خانوادگی، فردی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در فرصت سازی و تدوین الگو نقش داشتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی فرصتسازی، قرنطینه خانگی، ویروس کرونا، زنان |
|
عنوان انگلیسی |
Corona Home-quarantine Opportunity Creation Model Based on Perceived Opportunities and Threats |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The aim of the present study was to develop a conceptual model of opportunity creation based on women's lived experiences of perceived opportunities and threats during corona home quarantine. Method: For this purpose, in a qualitative and phenomenological method, 12 women in Tehran were selected by purposive sampling method and using semi-structured interviews, the data were analyzed using thematic content analysis method. Findings: The findings of the study indicated that the six dimensions of family (family consistency/inability to control problems), individual (functional well-being/functional numbness), spiritual (recourse/impatience), economic (resistance economy/ consumption laziness), social (Cooperation of executive policies/non-compliance with executive policies) and health (self-care/taking risky behaviors) was achieved by looking at threats and opportunities during quarantine. Each of these dimensions also had sub-themes. Finally, a conceptual model for opportunity creation was extracted from the findings. Discussion: All six dimensions of family, individual, spiritual, economic, social, and health were involved in creating opportunities and modeling. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Opportunity creation pattern, Home quarantine, Corona virus, Women |
|
نویسندگان مقاله |
مریم پورموسوی خانقشلاقی | maryam pourmousavi khangheshlaghi azad university دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
جواد خدادای سنگده | javad khodadadi sangde Allameh Tabatabaei University دانشگاه علامه طباطبایی
اعظم کلائی | Azam Kalaee azad university دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3303-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
حوادث و بلایا |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|