رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۲۰۱-۲۲۸

عنوان فارسی تبیین احساس خود‌شکوفایی د‌انشجویان بر اساس حمایت اجتماعی اد‌راک‌شد‌ه و سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله 1- زبیر صمیمی د‌کتر روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، د‌انشکد‌ه روانشناسی و علوم تربیتی، د‌انشگاه شهید‌ مد‌نی آذربایجان، تبریز، ایران، (نویسند‌ه مسئول). 2- فرناز شبان بسیم کارشناس ارشد‌ تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، د‌انشکد‌ه روانشناسی و علوم تربیتی، د‌انشگاه شهید‌ مد‌نی آذربایجان، تبریز، ایران 3- آرزو سلیمانی   کارشناس ارشد‌ روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، د‌انشکد‌ه روانشناسی و علوم تربیتی، د‌انشگاه شهید‌ مد‌نی آذربایجان، تبریز، ایران مقدمه: احساس خودشکوفایی که در بالاترین سلسله مرتبه نیازهای مزلو قرار دارد، اشاره به شکوفا شدن استعدادها و توانایی‌های بالقوه انسان‌ها دارد. رشد احساس خودشکوفایی اثرات مثبتی بر روی افراد و خصوصاً دانشجویان دارد. دانشجویان با احساس خودشکوفایی بالا از سلامت روانی، پیشرفت تحصیلی و رضایت زیاد از زندگی برخوردارند؛ بر این اساس شناخت عوامل مؤثر بر احساس خودشکوفایی در دانشجویان اهمیت فراوانی دارد. با توجه به این موضوع، هدف پژوهش حاضر، تبیین احساس خود شکوفایی دانشجویان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سرمایه اجتماعی بود. روش: در یک طرح توصیفی - همبستگی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 361 دانشجو (211 دختر و 150 پسر) از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 98- 1397 انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک‌شده چند بعدی، مقیاس خود شکوفایی اهواز و پرسشنامه سرمایه اجتماعی استفاده شد. داده‌های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (دوستان، خانواده و شخص مهم) با احساس خود شکوفایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، بین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی (اعتماد، شبکه‌ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، همدلی درک و احترام متقابل و همیاری و مشارکت داوطلبانه، هویت جمعی) با احساس خود شکوفایی نیز رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی، مؤلفه‌های شخص مهم و دوستان قادر به پیش‌بینی احساس خود شکوفایی بودند. همچنین از بین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی، همبستگی جمعی و هویت جمعی قادر به پیش‌بینی احساس خود شکوفایی بودند. بحث: با توجه به ارتباط مثبت بین متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سرمایه اجتماعی با احساس خودشکوفایی در بین دانشجویان و همچنین پیش‌بینی احساس خودشکوفایی بر اساس این متغیرها، می‌توان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سرمایه اجتماعی، عامل مهمی در تبیین احساس خود شکوفایی دانشجویان به شمار می‌روند؛ بنابراین، توجه بیشتر به این متغیرها و پرورش آن‌ها در بین دانشجویان ضروری می‌باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود شکوفایی، حمایت اجتماعی ادراک شده، سرمایه اجتماعی

عنوان انگلیسی Explaining Sense of Self-actualization among Students on the Basis of Perceived Social Support and Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:  The purpose of this study was to explain the sense of self-actualization among students by perceived social support and social capital. Method: In a descriptive-correlational study, from among all students of various schools of Azerbaijan Shahid Madani University, in 2018-2019, 361 students (211 males and 150 females) were selected using multistage cluster sampling method and the margin of error Cochran. The participants completed the Multidimensional Scale of Perceived Social Support, Ahwaz Self – Actualization Inventory and Social capital Inventory. Data analysis was performed using the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis (stepwise). Findings: The results showed that there is a positive and significant relationship between perceived social support components with the sense of self-actualization. Also, there was a positive and significant relationship between the components of social capital with the sense of self-actualization. Moreover, stepwise regression results showed that from components of perceived social support, important persons and friends were able to predict the sense of self-actualization. These results also indicated that from components of social capital, social solidarity and collective identity were able to predict the sense of self-actualization. Discussion: Considering the positive relationship between perceived social support and social capital with the sense of self-actualization among students and predicting the sense of self-actualization.based on these variables, it can be concluded that perceived social support and social capital variables are important factors in explaining students' sense of self-actualization.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived social support, Self-actualization, Social capital

نویسندگان مقاله زبیر صمیمی | Zobair Samimi
university of shahid madani azarbaijan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

فرناز شبان بسیم | Farnaz Shaban basim
university of shahid madani azarbaijan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

آرزو سلیمانی | Arezoo Soleymani
university of shahid madani azarbaijan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2041-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حمایت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات