رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۳۲۹-۳۵۵

عنوان فارسی نقش هدف‌گذاری اجتماعی، بخش‌بندی مشتریان و موقعیت‌یابی فعالیت بدنی در ترویج ورزش سالمندان ایران
چکیده فارسی مقاله 1. زهرا محمدی دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول) 2. سارا کشکر دکتر مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، 3. جواد شهلائی‌باقری دکتر مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، مقدمه: با پیرشدن جمعیت جهان و شیوع بیماریهای مزمن در این گروه سنی، اهمیت فعالیت جسمانی به عنوان یک عامل کاهنده خطر، بیش از پیش روشن می‌شود. در این مطالعه با در نظر گرفتن نقش هدف‌گذاری اجتماعی، به بخش‌بندی مشتریان و موقعیت‌یابی فعالیت‌بدنی در جهت توسعه ورزش در سالمندان ایرانی پرداخته شده است. روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک تحلیل تماتیک انجام شده است. جامعه آماری افراد متخصص رشته‌های علوم ورزشی، علوم اجتماعی، روانشناسی، حقوق و پزشکی بودند. انتخاب نمونه با روش هدفمند و با معیار اشباع مفهومی بوده که بعد از انجام 11 مصاحبه محقق شده است. یافته‌ها: یافته‌ها با توجه به سه مؤلفه مدل بازاریابی راهبردی مبتنی بر هدف، معیارهای بخش‌بندی شامل ویژگیهای فردی و اجتماعی، شرایط اقتصادی و معیار فعالیت دسته‌بندی شدند. در هدف‌گذاری بخشهای شناسایی شده عواملی ازجمله زمینه‌یابی، تحلیل مشتری، تحلیل سیستم اجتماعی و هماهنگی سیاستی شناسایی شد و در بخش موقعیت‌یابی تشویق سالمندان از غیرفعال بودن به حرکت به سمت فعالیتهای گروهی و شبکه‌محور از جمله یافته‌های پژوهش بود. بحث: برمبنای سه مؤلفه بخش‌بندی، هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی بر ضرورت تأکید مردم، جامعه و مسئولان بر استفاده از فعالیت‌بدنی جهت ترویج ورزش سالمندی و سلامت فردی و اجتماعی سالمندان اشاره شده است. درنتیجه تلاش برای فعال کردن سالمندان به صورت محله‌محور و برنامه‌ریزیهایی در مقیاس کوچک از چندین منظر اثرگذار خواهد بود که بهبود سلامت فردی و اجتماعی آنان و کاهش هزینه‌های درمان را در پی دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، ترویج، بخش‌بندی، هدف‌گذاری، موقعیت‌یابی

عنوان انگلیسی The Role of Social Targeting, Customer Segmentation, and Physical Activity Positioning for the Development of Sports among the Iranian Elderly
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: With the aging population and the prevalence of chronic diseases in this age group, the importance of physical activity as a risk-reducing factor becomes clear. In this study, considering the role of social targeting, customer segmentation and physical activity positioning for the development of sports among the Iranian elderly have been studied. Method: This study was practical from the point of view of purpose and was conducted employing a qualitative research method based on thematic analysis method. The population consisted of specialists in Sports, Social Sciences, Psychology, Law, and Medicine. The sample was selected using purposive sampling with a conceptual saturation criterion, which was conducted after 11 interviews. Findings: According to the three components of the target-based strategic marketing model, segmentation criteria including individual and social characteristics, economic conditions and activity criteria were classified; factors such as contextualization, customer analysis, social system analysis, and policy coordination were identified in targeting the identified areas, and in the positioning section, encouraging the elderly to be inactive and move toward group and network-based activities were the results. Discussion: Based on the three components of segmentation, targeting and positioning, the need for people, society and officials to emphasize the use of physical activity to promote physical activity among the older adults and personal and social health of the elderly has been mentioned. As a result, efforts to activate the elderly in a neighborhood-based manner and small-scale planning will be effective from several perspectives, including improving their individual and social health and reducing treatment costs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aging, Promotion, Segmentation, Targeting, Positioning

نویسندگان مقاله زهرا محمدی | Zahra Mohammadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

سارا کشکر | Sara Keshkar
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی

جواد شهلائی باقری | Javad Shahlaee Bagheri
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3524-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمندی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات