راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دوره آموزشی اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی: مطالعه نیمه تجربی آگاهی، نگرش و عملکرد کادر درمانی استان هرمزگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهدای به موقع اعضای قابل پیوند بیماران مرگ مغزی، منبع اصلی تأمین عضو بیماران منتظر پیوند می‌باشد. آموزش کادر درمانی دخیل در مدیریت بیماران مرگ مغزی اولویت اصلی انجمن اهدای عضو ایرانیان است. این پژوهش اثربخشی دوره آموزشی"اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی در استان هرمزگان" بر دانش، نگرش و عملکرد (KAP) کادر درمانی را تعیین می‌نماید. روش‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون – پس‌آزمون تک‌گروهی) در پاییز سال 1397 در بندرعباس انجام شد. شغل تمامی شرکت‌ کنندگان (117 نفر) مرتبط با فرآیند مدیریت بیماران مرگ مغزی بود. KAP کلیه‌ی افراد با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته در سه مرحله (قبل از شروع دوره، بلافاصله پس از اتمام دوره و دو ماه بعد از اتمام دوره) سنجش شد. از آزمون‌های پارامتری تی مستقل (مقایسه‌ی دو گروهی)، repeated measurement (مقایسه‌ی سه مرحله‌ی KAP) وpost-hoc analysis (مقایسه‌ی دو به دوی مراحل) استفاده شد.  یافته‌ها: 85 نفر (6/72 درصد) پرسشنامه‌های هر سه مرحله را تکمیل نمودند. 67 درصد زن، 3/75 درصد متأهل و 2/88 درصد با تحصیلات کارشناسی بودند. میانگین سن 71/7±95/36 بود. KAP در مرحله‌ی دوم و سوم نسبت به مرحله‌ی اول افزایش معنی‌داری داشت. KAP هر دو جنس به طور معنی‌داری افزایش یافت، ولی بین دو جنس معنی‌دار نبود. بر خلاف مقاطع ارشد و بالاتر، KAP افراد کارشناسی افزایش یافت، نتیجه‌گیری: دوره برگزار شده اثربخش بود. معنی‌دار بودن KAP در ارزیابی مرحله‌ی سوم (دو ماه پس از مرحله‌ی دوم) نسبت به مرحله‌ی اول و عدم تفاوت معنی‌دار مرحله‌ی سوم با مرحله‌ی دوم نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان بسیار از دوره‌ی آموزشی فراهم‌آوری اعضای پیوندی بهره برده‌اند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهدا عضو، مرگ مغزی، پیوند اعضا، آگاهی، نگرش، عملکرد.

عنوان انگلیسی A training course of organ donation following brain death: a quasi-experimental study of knowledge, attitude and practice of healthcare staff in Hormozgan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Timely donation of transplantable organs of brain dead patients is the main source for supplying organs needed by patients waiting for a transplant. Training healthcare staff involved in managing brain dead patients is a major priority of the Iranian Society of Organ Donation. This study determined the effectiveness of the training course of organ donation following brain death on the Knowledge, Attitude, and Practice (KAP) of healthcare staff in Hormozgan. Methods: This quasi-experimental (single group pre-post test) study was conducted in Bandar Abbas in autumn of 2018. Totally, 117 staff involved in managing brain dead patients participated in the study. KAP was assessed by a researcher-made questionnaire in three stages: before and after training, and 2 months later. We used t-independent parametric tests for two-group comparison, repeated measurement for a three-step comparison of KAP, and post-hoc analysis for pairwise comparison of the stages Results: Eighty-five participants (72.6%) returned the questionnaires in all the stages. They included 67% female, 75.3% married, and 88.2% with bachelor degrees. The mean age was 36.95±7.71 years old. KAP assessed in the 2nd and 3rd stages were significantly higher than the 1st stage. The KAP of men and women improved but not significantly. KAP of participants with bachelor degrees improved significantly, but not for those with higher degrees. Conclusion: The assessment in the three stages proved that the training course effectively improved KAP of the participants
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organ Donation, Brain Death, Organ Transplantation, Health Knowledge, Attitudes, Practice.

نویسندگان مقاله نادر عالیشان کرمی | Nader Alishan Karami
Assistant Professor, PhD of Library and Information Science, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan
دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

زهرا اعتمادی | Zahra Etemadi
Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجو کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران

میلاد پوزش | Milad Poozesh
Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجو کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران

علی رفان | Ali Rofan
Student, Health Information Technology, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
دانشجو کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران

محسن آزاد | Mohsen Azad
Lecturer, Biostatistics Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
مربی، گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

مهربان شاهی | Mehraban Shahi
Associate Professor of Health Information Management, Health Information Technology Department, School of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
دانشیار، دکتری مدیریت اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--128-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات