راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی: نگاهی به تجربه زیسته اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پاندمی کرونا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه به‌کارگیری آموزش مجازی در طی پاندمی کرونا، به یک ضرورت اصلی در نظام‌های آموزشی تبدیل ‌شده است، به همین دلیل بخش بزرگی از جامعه پزشکی به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی از این آموزش برای ادامه فرآیند آموزشی خود در طی این بحران استفاده می‌کنند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی با توجه به تجربه زیسته اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در طی پاندمی کرونا بود. روش‌ها: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. بر این اساس، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی تعداد 20 دانشجو و 15 عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با در نظر گرفتن اشباع در یافته‌ها انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. برای تجزیه ‌و تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای هفت مرحله‌ای کلایزی و جهت بررسی اعتبار یافته‌ها از دو روش بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان و بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه ‌و تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که از منظر دانشجویان و اعضای هیأت ‌علمی شرکت‌کننده در پژوهش، چالش‌های آموزش مجازی در سه مقوله اصلی شامل: چالش‌های فنی، چالش‌های ارتباطی و چالش‌های محتوایی طبقه‌بندی شدند. همچنین از منظر این دو گروه، فرصت‌های آموزش مجازی نیز در قالب یک مقوله اصلی شامل
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، آموزش مجازی، پاندمی کرونا.

عنوان انگلیسی Challenges and Opportunities of Virtual Education: A Look at the Lived Experience of Faculty Members and Students of Dezful University of Medical Sciences in the Corona Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays applying virtual education has become a main necessity during the Corona pandemic. For this reason, a large part of the medical community, especially medical universities, is using virtual education to continue their educational process during this crisis. Thus, the main purpose of this study is to identify the challenges and opportunities of virtual education based on the lived experience of faculty members and students of Dezful University of Medical Sciences during the Corona pandemic. Methods: The study was conducted using a qualitative approach by descriptive phenomenology. So, using the purposive sampling method by criterion method, 20 students and 15 faculty members of Dezful University of Medical Sciences were selected by considering the saturation of the findings. The tool used for data collection was a semi-structured interview. To analyze the interviews, the Colaizzi seven-step content analysis method was used, and to evaluate the credibility of the findings, two methods by member checking and peer checking were used. Results: The analysis of the interviews showed that from the perspective of students and faculty members participating in the study, virtual education challenges were classified into three main categories; technical challenges, communication challenges, and content challenges. As well, from the perspective of two groups, the virtual education opportunities were classified into one main category including facilitation in education. Conclusion: Holding to better virtual education requires the serious attention of managers and directors of the Dezful University of Medical Sciences to address the challenges of virtual education and provide the needed technology infrastructure
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Education, Virtual Education, Corona Pandemic.

نویسندگان مقاله فرشته معمری | Freshteh Moameri
M.A in History and Philosophy of Education, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran
کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش ‌و پرورش، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

عباس خاکپور | Abbas Khakpour
PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
دکترای رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

محسن نظرزاده زارع | Mohsen Nazarzadeh Zare
PhD in Higher Education Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.
دکترای رشته مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--401-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات