|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل ایجاد فاصله بین دانش نظری با عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: یک مطالعه توصیفی - مقطعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: فاصله بین دانش نظری با عملکرد بالینی همواره یکی از چالش هاس آموزش در رشته های مختلف علوم پزشکی بوده است. هدف از این مطالعه تبیین عوامل تاثیرگذار بر ایجاد فاصله بین دانش نظری با عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان به منظور اراده راهکارهای است. روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی در زمستان سال 1399 بر روی 330 نفر از دانشجویان پزشکی، پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد. افراد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند و دادهها با کمک پرسشنامه بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری با عملکرد بالینی، جمعآوری و از طریق مشخصههای آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از طریق آزمونهای تی، ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: درحیطههای بررسی شده، عوامل مربوط به دانشجو، عوامل مربوط به برنامهریزی آموزشی و عوامل مربوط به استاد و مربی به ترتیب رتبههای اول تا سوم را از دیدگاه دانشجویان کسب کردند که از بین عوامل مربوط به استاد و مربی، عامل تجربه بالینی اساتید و مربیان با میانگین 90/0±50/2، از بین عوامل مربوط به دانشجو، عامل داشتن علاقه به رشته تحصیلی با میانگین نمره 88/0±87/2 و در میان عوامل مربوط به برنامهریزی آموزشی نیز مشخص بودن برنامه درسی بالینی با میانگین 92/0±47/2 به عنوان مهمترین و اصلیترین عوامل مؤثر بر کاهش دانش نظری و عملی توسط دانشجویان معرفی شدند، نتیجهگیری: عوامل متعددی در حوزه آموزش علوم پزشکی در کاهش فاصله بین دانش نظری با عملکرد بالینی تأثیرگذار هستند. مسلما رفع این موارد به آسانی صورت نخواهد پذیرفت اما توجه به عوامل بیش همبسته و زمینه ساز به ویژه از دیدگاه ذی نفعان ااصلی آموزش می تواند در برنامه ریزی موثر در این خصوص کمک کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فاصله، دانش نظری، عملکرد بالینی، دانشجویان، آموزش پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the factors creating a gap between theoretical knowledge and clinical practice from the viewpoint of students of Jiroft University of Medical Sciences: a descriptive cross-sectional study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The mismatch between theoretical training and clinical practice leads to a decline in the quality of clinical service. This study aimed to investigate the strategies which reduce the gap between theoretical knowledge and clinical practice from the viewpoint of students. Methods: This Descriptive - cross - sectional study was performed in winter 2021 on 330 medical, nursing, midwifery, operating room and anesthesia students of Jiroft University of Medical Sciences. The participants were selected through census sampling and the data were collected using a questionnaire with the focus on the gap between theoretical knowledge and clinical practice. The data were analyzed using statistical measures such as mean and standard deviation, along with t-tests and Pearson correlation coefficient at the inferential level. Results: In the areas under study, factors related to the students, educational planning and the instructors were ranked first to third respectively. Among the factors related to professors and instructors, "clinical experience of professors and instructors" (mean 2.50± 0.90), among the factors related to the students, "interest in the field of study" (mean 2.87 ± 0.88) and among the factors related to planning, "the specificity of the clinical curriculum" (mean 2.47± 0.92), were introduced as the most significant factors affecting the reduction of theoretical and practical knowledge of students. Conclusion: Numerous factors are effective in reducing the gap between theoretical and practical knowledge in medical education. Therefore, it is recommended that these factors be considered by education officials to educate medical students in the most optimal way. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gap, Theoretical Knowledge, Clinical Practice, Students, Jiroft University of Medical Sciences. |
|
نویسندگان مقاله |
نسیبه سالاری | Nasibeh Salari Nursing, Nursing, School of Nursing and Midwifery, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
سودابه احمدی دره سیما | Sudabeh Ahmadidarrehsima Nursing, Nursing, School of Nursing and Midwifery, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
مطهره پیله ورزاده | Motahareh Pilevarzadeh Nursing, Nursing, School of Nursing and Midwifery, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
فوزیه رفعتی | Foozieh Rafati Nursing, School of Nursing and Midwifery, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran دکترای تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
اکبر مهرعلیزاده | Akbar Mehralizadeh PhD, Statistics, Department of Statistics, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran. دکترای تخصصی آمار، گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
ندا دستیار | Neda Dastyar Counseling in Midwifery, Midwifery, School of Nursing and Midwifery, University of Medical Sciences Jiroft, , Jiroft, Iran کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--424-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|