|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نیازسنجی در آموزش پزشکی با تأکید بر آموزش مبتنی بر پیامد: مرور سیستماتیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش مبتنی بر پیامد نقشی کلیدی در توسعه آموزش پزشکی دارد و بر توانمندسازی دانشجویان مطابق با نیازهای روز جامعه تأکید دارد. هدف از این مطالعه، تعیین اجزاء و روشهای اجرایی نیازسنجی آموزشی مبتنی بر پیامد است. روشها: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی سیستماتیک در بانکهای اطلاعاتی معتبر علمی داخلی و خارجی با کلیدواژههای، Assessment models، Needs assessment،needs assessment techniques ،Competency Based Education، Competency based curriculum به تنهایی و یا ترکیب با واژههای Curriculum، Education و Development نگارش گردیده است. با توجه به این که زمینه مورد پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بود، لذا در فرآیند جستجو به زمینه "Medical Education" و "Medical School" هم توجه گردید. یافتهها: 170 محتوای مستند تا سال 2021 شامل مقاله، کتاب و صفحات وب، انتخاب و بررسی شد و از این تعداد، 11 مقاله مرتبط با موضوع مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از منابع مورد بررسی اجزاء نیازسنجی در آموزش پزشکی با تأکید بر آموزش مبتنی بر پیامد تعیین شد. در مرحله بعد روشهای اجرایی نیازسنجی آموزشی در آموزش علوم پزشکی از متون ذکرشده استخراج گردید و در قالب دو جدول اصلی ارائه شد. نتیجهگیری: اجرای هر پروژه نیازسنجی ناگزیر به پیروی از یک مدل مشخص هست. استخراج اجزاء اصلی نیازسنجی آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه تحت پوشش به عنوان گامی مهم و کمککننده در طراحی مدلهای کارآمد نیازسنجی، منجر به دستیابی هرچه بیشتر به صلاحیتها و توانمندیهای حرفهای مورد نظر جامعه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیازسنجی آموزشی، آموزش پزشکی، آموزش مبتنی بر پیامد.پیامد |
|
عنوان انگلیسی |
Needs assessment in medical education with emphasis on outcome-based education: Systematic review |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Outcome-based education has a key role in the development of medical education and emphasizes on empowering students according to the needs of society. The purpose of this study is to determine the components and implementation methods of educational needs assessment based on outcome. Methods: The present article is a review study through systematic search in valid domestic and foreign scientific databases with keywords, Assessment models, Needs assessment, needs assessment techniques, Competency Based Education, Competency based curriculum alone or in combination with the words Curriculum, Education and Development has been written. Results: 170 documentary contents up to 2021, including articles, books and web pages, were selected and reviewed, of which 11 related articles were used. Using the studied resources, the components of needs assessment in medical education with emphasis on outcome-based education were determined. In the next step, the educational methods of educational needs assessment in medical education were extracted from the mentioned texts and presented in the form of two main tables. Conclusion: For any needs assessment project, it is necessary to follow a specific model. Extracting the main components of educational needs assessment in accordance with the needs of the covered community as an important and helpful step in designing needs assessment models, leads to achieving more and more professional competencies and competencies desired by the community. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Educational Needs Assessment, Medical Education, Outcome Based Education. |
|
نویسندگان مقاله |
محمد رضا عبدالملکی | Mohammadreza Abdolmaleki Assistant Professor of Medical Education, Department of Medical Education, School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences, Kurdistan, Iran استادیار آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان. کردستان، ایران.
داریوش رخ افروز | Dariush Rokhafroz Assistant Professor of Medical Education, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Nursing Care Research Center in Chronic Diseases, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran استادیار آموزش پزشکی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماریهای مزمن، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--420-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|