راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه میزان هوش هیجانی، افسردگی و استرس بین دانشجویان مقاطع دکترای حرفه‌ای و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سلامت روانی یکی از ابعاد مهم سلامت است و از محورهای ارزیابی سلامت در جوامع مختلف به حساب می‌آید. لذا جهت هرگونه اقدام مؤثر در گام اول بایستی وضعیت موجود را به درستی پایش نمود، پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، جمعیت مورد مطالعه، کلیه دانشجویان مقاطع مختلف دکترای حرفه‌ای و کارشناسی محصل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1396-97 بود. 389 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی شده سهمی انتخاب شدند. برای ارزیابی هوش‌هیجانی از پرسش‌نامه استاندارد شوت SSEIT-33 برای ارزیابی افسردگی از پرسش‌نامه افسردگی بک و برای ارزیابی استرس از پرسش‌نامه Dass 21 استفاده شد. تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 صورت گرفت. یافته‌ها: شیوع افسردگی برابر با 4/49 درصد بود، که از این بین 9/21 درصد افراد دارای سطح خفیفی از افسردگی، 8/9 درصد از افراد دارای سطح متوسطی از افسردگی، 7/17 درصد از دانشجویان دارای سطح شدیدی از افسردگی مبتلا بودند. بین میانگین نمره هوش‌هیجانی و نمره استرس و افسردگی، رابطه معناداری مشاهده نشد (05/0P-Value>). ولی بین هوش هیجانی و سطح تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (05/0P-Value<). نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع گزارش شده افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، این میزان از نظر عدد بسیار بالا بوده که بایستی در خصوص آینده جوانان و خصوصاً دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی نگران بود و تصمیمات و امکانات مناسب جهت کاهش میزان شیوع افسردگی توسط مسئولین مربوط اتخاذ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، هوش هیجانی، استرس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.

عنوان انگلیسی Examination and comparison of the emotional intelligence rate،depression and stress between graduate students and undergraduate students of Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Mental health is one of the important dimensions of health and it is considered as one of the areas of health assessment in different societies. For any effective action in the first step, properly monitor the current situation. Therefore, the present study was conducted to Study and compare the stress, depression and emotional intelligence between students Birjand University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive-analytical study, the population of our study was all students of different degrees of doctoral and undergraduate students at Birjand University of Medical Sciences. The school year was 1396-97. Sampling was done randomly. In this study, Beck depression questionnaire was used to assess the emotional intelligence. The standard questionnaire for SSEIT-33 was used to assess depression. The Dass 21 questionnaire was used to assess the stress. Data analysis was done using SPSS 18 software. Results: In the current study, the incidence of depression was 49.4% of which 21.9% had a mild depression, 9.8% had a moderate level of depression, and 17.7% of students had severe depression. In the present study, there was no significant difference between mean score of stress and depression with the students' level (P> 0.05). There was a significant difference between the mean score of intelligence and the students' level (P < 0.05). Conclusion: Regarding the prevalence of depression among students of Birjand University of Medical Sciences, this rate is very high, which should be worried about the future of young people, especially medical students, and appropriate decisions and facilities to reduce the incidence of depression by relevant authorities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Emotional Intelligence, Stress, Birjand University of Medical Sciences.

نویسندگان مقاله زهرا تصدیقی | Zahra Tasdighi


خیرالنساء رمضان زاده | khaironnesa Ramazanzade
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نرجس اکبری | Narjes Akbari
Associate Professor of Oral & Maxillofacial Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشیار گروه بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

رضا ذستجردی | Reza Dastjerdi
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

غلامرضا شریف زاده | Gholamreza Sharifzadeh
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health،Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Science, Birjand, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--416-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات