راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان مامایی در خصوص تأثیر بازخورد مربی بر ارتقاء سطح آموزش در مرکز مهارتهای بالینیمهارتهای بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان قبل از مواجهه با بیماران واقعی مهارت‌های ضروری را تحت نظر استادان فرا گرفته تا مطمئن شوند هنگام کار روی بیمار واقعی به او ضرری نمی‌رسانند. هدف از این کار، تعیین دیدگاه دانشجویان در خصوص بازخورد و اثر آن بر یادگیری ایشان در مرکز مهارت‌های بالینی است. روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی بود که طی 27 نفر دانشجوی مامایی ترم دوم در مطالعه شرکت کردند. برای تهیه پرسشنامه در یک مطالعه کیفی انجام شد و بر اساس تم‌ها و ساب‌تم‌های حاصل از آن مطالعه، پرسشنامه‌ای با 22 سوال و در چهار بخش تنظیم و پس از تعیین CVR و CVI دیدگاه دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت. یافته‌ها: اغلب دانشجویان (8/69 درصد) احساس خود را از ورود به مرکز مثبت عنوان کرده بودند، 8/77 درصد آموخته‌های خود در  CSCرا متوسط و بالاتر تلقی کردند. 7/66 درصد مولاژهای کهنه و با کیفیت پایین را مهم‌ترین مشکل  CSCقلمداد می‌کردند. هم‌چنین اکثریت آنان معتقد بودند بازخورد به یادگیری کمک کرده و زمان ارائه این بازخورد را در خلوت می‌دانستند. نتیجه‌گیری: احساس دانشجویان در ورود به مرکز مهارت‌های بالینی مجموعاً احساس مثبت و حتی اشتیاق بوده است. برخی کمبودها و برخوردهای نامناسب در مرکز می‌تواند بر علاقه و حتی انگیزه آنها اثرگذار باشد اما دیدگاه ایشان نسبت به دریافت بازخورد در مرکز مثبت بود. با بازخورد سازنده‌تر، انتظار می‌رود دانشجویان انگیزه بیشتری برای انجام کار بهتر داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازخورد، دانشجویان مامایی، مهارت‌های بالینی.

عنوان انگلیسی Midwifery students' viewpoint about the effect of feedback provided by instructors on improving the level of education in the clinical skills center
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is specifically significant in nursing and midwifery schools. For optimal education, it is essential that students receive feedback from instructors before encountering patients to prevent harm in actual settings. This study aimed to determine midwifery students' viewpoint about feedback and its impact on learning in Clinical Skills Centers (CSCs). Methods: This was a descriptive study whose participants took part through census sampling (n=32). Considering the inclusion criteria, 27 students were eligible, who participated after filling out written informed consents. The first phase of the study was qualitative, using content analysis approach to explain midwifery students' viewpoints in CSCs. Using elicitation method, and considering CVR and CVI, a questionnaire was prepared containing 22 items in four sections. Results: The majority of the students (69.8%) had a positive view about learning in CSCs, 77.8% felt they had a moderate to high level of knowledge about CSC, and 88.9% believed that they should review their learnings before starting a new session in CSC. They mostly believed that the old and poor quality models are the most important problems they encountered (66.7%.). Students alleged that getting feedback from lecturers improves learning, but they preferred to receive it privately. Conclusion: Although satisfied with clinical skills centers, shortcomings and inappropriate behaviors can affect students' interest and motivation. Students feel positive about receiving feedback in CSC, since receiving productive feedback enhances motivation and optimizes learning.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feedback, Midwifery Students, Clinical Skills.

نویسندگان مقاله سلیمان احمدی | soleyman ahmadi
Associate Professor, Medical Education Department, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical
1. دکترای تخصصی آموزش پزشکی، دانشیار گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

پوراندخت افشاری | poorandokht afshari
PHD Student, Medical Education Department, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

تکتم معصومیان حسینی | toktam masomian hosseni
PHD Student, Medical Education Department, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، روه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

امین حبیبی | amin habibi
PHD Student, Medical Education Department, Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A--380-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات