|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۰-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
راهکارهای بهینه سازی ارائه برنامه آموزشی پزشکی روایتی از دیدگاه کارورزان پزشکی: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: پزشکی روایتی در سال 2000 به عنوان رویکردی برای عملکرد موثر و انسان گرایی در پزشکی مطرح گردید. رویکرد روایتی به منظور ارتقای منش حرفه ای کارورزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت دوره آموزشی ارائه شد. این مطالعه با هدف توصیف راهکارهای بهینه سازی ارائه برنامه آموزشی پزشکی روایتی انجام شد. روش ها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد استقرایی در سال 1399 انجام شد. کارورزان پزشکی مشارکت کننده در اولین دوره پزشکی روایتی شامل 18 نفر با نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند و فردی انجام شد و داده ها با نرم افزار 10MAXQDA تحلیل شد. یافته ها: مشارکت کنندگان پژوهش شامل 18 نفر از کارورزان پزشکی (10 مرد و 8 زن) با میانگین سنی 38/0±25 بودند. در مجموع 417 کد، استخراج شد. راهکارهای بهینه سازی ارائه دوره آموزشی به صورت 3 طبقه اصلی و 6 طبقه فرعی شامل پیش بینی های قبل آموزش (ایجاد انگیزه و فرهنگ سازی)، فرایند آموزش (راهبردهای تدریس، نقش استاد و برنامه درسی) و الزامات اجرایی (تأکید بر مؤلفه های اجرایی) استخراج شد. نتیجه گیری: در نظر گرفتن راهکارهای تحلیل شده به منظور آموزش اثربخش در دوره های بعدی در سایر دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به بستر آموزشی و فرهنگی در ایران می تواند مفید واقع شود. همچنین استفاده از نظر متخصصین با تجربه در برگزاری این دوره توصیه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پزشکی روایتی، توانمندی، منش حرفه ای، آموزش پزشکی، تدریس |
|
عنوان انگلیسی |
Optimization strategies for presenting a Narrative Medicine Course from the perspective of medical interns: a qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction and Aim: Narrative medicine was introduced in 2000 as an approach to effective practice and humanism in medicine. A narrative approach was presented as a training course in order to improve the professionalism of medical interns in Isfahan University of Medical Sciences. The aim of this study was to describe the optimization strategies for presenting a narrative medicine educational program. Methods: This study was conducted qualitatively and with inductive approach in 1399. Medical interns participating in the first course of narrative medicine, including 18 people, were included in the study by purposive sampling. In-depth semi-structured and individual interviews were conducted and data were analyzed using MAXQDA10 software. Results: Participants included 18 medical interns (10 males and 8 females) with a mean age of 25±0.38. A total of 417 codes were extracted. The optimization strategies included 3 main categories and 6 sub-categories including pre-training predictions (motivation and culture building), training process (teaching strategies, teacher role and curriculum) and executive requirements (emphasis on executive components). Conclusion: Considering the analyzed strategies can be useful in order to teach effectively in subsequent courses in other universities of medical sciences with regard to the educational and cultural context in Iran. It is also recommended to use the opinion of experienced experts in holding this course. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Narrative medicine, Competency, Professionalism, Medical education, Teaching |
|
نویسندگان مقاله |
سعیده دریازاده | Saeideh Daryazadeh Isfahan University of Medical Sciences د ع پ اصفهان
پیمان ادیبی | Payman Adibi Isfahan University of Medical Sciences د ع پ اصفهان
نیکو یمانی | Nikoo Yamani Isfahan University of Medical Sciences د ع پ اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-8&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|