راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۲-۵۰

عنوان فارسی طراحی، اجرا و ارزیابی اپلیکیشن کوییز آنلاین آزمهر بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM ): یک مطالعه پایلوت
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: پذیرش و قصد استفاده از دستگاه تلفن همراه در ارزشیابی موضوع مورد علاقه روزافزون در زمینه آموزش است. اگرچه مطالعات قابل توجهی در مورد پذیرش یادگیری موبایل  و ارزشیابی مبتنی بر موبایل(MBA) وجود دارد، اما تحقیقات کمی در مورد طراحی اپلیکیشن و عوامل محرک مؤثر بر قصد دانشجویان برای استفاده از فناوری های تلفن همراه برای اهداف ارزیابی وجود دارد. هدف از این مطالعه طراحی،  اجرا و ارزیابی نرم افزار کوییز آنلاین آزمهر بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM) می باشد. روش ها: کوییزهای کلاسی دو درس از  رشته کارشناسی بهداشت عمومی(بهداشت روان و اعتیاد و بهداشت حرفه‎ای) ورودی‎های 94 و 95 (35 دانشجو) با استفاده از اپلیکیشن  مذکور برگزار شد. و برای استفاده از مدل TAM  جهت بررسی قصد رفتاری دانشجویان از سازه های محتوا، فناوری، سهولت استفاده شده، سودمندی استفاده شده، بازخورد شناختی و نگرش استفاده شد. از روش آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار Spss22 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که سازه‎های مختلف TAM مانند سودمندی استفاده درک شده (009/0=p، 415/0=r)، سهولت استفاده درک شده(043/0=p، 379/0=r)، نگرش(038/0=p، 351/0=r)،بازخورد شناختی(035/0=p، 358/0=r)، فناوری(023/0=p، 336/0=r) با قصد رفتاری همبستگی مستقیم دارد اما محتوا با قصد رفتاری همبستگی ندارد(610/0=p، 089/0=r). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان به استفاده از اپلیکیشن مذکور تمایل داشتند و  انجام ارزشیابی به وسیله اپلیکیشن آزمهر می تواند اطمینان خاطر بیشتری را به مدیران، مربیان، دانشجویان در خصوص انجام صحیح تر، کم هزینه تر، دقیق تر و سریع تر آن بدهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی مبتنی بر موبایل ، ارزشیابی، الگوی پذیرش فناوری ، قصد رفتاری برای استفاده

عنوان انگلیسی Design, Implementation and Evaluation of Azmer Online Quiz Application Based on Technology Acceptance Model (TAM): A pilot study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Acceptance and intention to use the mobile device in the  student evaluation is an interesting topic in education. Although there are significant studies of mobile learning acceptance and mobile-based assessment (MBA), there is little research on app design and driving factors that influence students' intention to use mobile technology for assessment purposes. The purpose of this study was to design and execute an evaluation application and provide empirical evidence on the adoption of a Mobile Based Assessment (MBA) based on the Technology Acceptance Model. Methods: The Quizzes for Mental Health and Addiction and Occupational Health of Public Health major Entries 94 and 95 (35 students) were held using the app. Content, technology, ease of use, usefulness, usefulness, cognitive feedback, and attitude were used to evaluate students' behavioral intention. Pearson correlation test was used for data analysis in Spss22 software. Results: Results showed that different TAM constructs such as perceived usefulness (p = 0.009, r = 0.415), ease of use perceived (p = 0.043, r = 0.379), attitude (0.038). P = 0, r = 0/351), cognitive feedback (p = 0/035, r = 0/358), technology (p = 0/023, r = 0/336) has a direct correlation with behavioral intention but the content is not Behavioral intention was not correlated (p = 0.610, r = 0.089). Conclusion: Performing evaluation using the Azmehr application can give administrators, educators, and students more confidence in doing it correctly, cheaper, more accurately and faster.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mobile-based assessment, assessment, Technology acceptance model, Behavioral intention to use

نویسندگان مقاله طاهره غلامی | Tahereh Gholami
fasa university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی فسا

علی خانی جیحونی | Ali khani jeihooni
Shiraz university of medical sciencs
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

محسن رمضانی | Mohsen Ramezani
Fasa university of medical sciencs
دانشگاه علوم پزشکی فسا

افسانه قاسمی | afsaneh ghasemi
Fasa university of medical sciencs
دانشگاه علوم پزشکی فسا

طاهره غلامی |


علی اصغر خالقی | Ali asghar khaleghi
Fasa university of medical sciencs
دانشگاه علوم پزشکی فسا

نوید علی نژاد | Navid alinezhad
Fasa university of medical sciencs
دانشگاه علوم پزشکی فسا


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-352-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات