راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی بررسی مولفه های درس تاریخ ، اخلاق ، قوانین و حقوق درمامایی در برنامه درسی مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه‌های درس تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی (محتوا، روش تدریس، روش ارزشیابی، ساعات اختصاص داده شده، زمان ارائه، میزان کاربرد محتوا در بالین) از دیدگاه دانشجویان مامایی صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی است که جامعه آماری آن شامل 54 دانشجو رشته مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه هرمزگان می‌باشد. نمونه‌ها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و سپس با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. از آزمون‌های آمار توصیفی شامل درصد و میانگین برای اهداف مورد نظر استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد اگرچه اکثریت دانشجویان زمان ارائه درس را نامناسب ذکر نمودند ولی با تعداد واحد اختصاص داده شده به این درس موافق بودند. سخنرانی شایع‌ترین روش تدریس و مبحث مقررات و قوانین مامایی بیشترین کاربرد در بالین داشت. بعلاوه اکثریت شرکت‌کنندگان زمان ارزیابی این درس را پایان دوره و بصورت سوالات چهار گزینه‌ای اعلام نمودند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین هیچ یک از اجزاء توافقی وجود ندارد. از این رو با توجه به اینکه اخلاق در حرفه مامایی یک مسئله مهم است، بازبینی این درس با توجه به موارد مورد بررسی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مامایی، دانشجویان، اخلاق، برنامه درسی

عنوان انگلیسی Investigating the components of History, Ethics, Laws and Rights in Midwifery course in the midwifery curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to investigate the components of History, Ethics, Laws and Rights in Midwifery course (content, teaching method, evaluation method, assigned hours, time of presentation, amount of content used in the clinic) from the viewpoint of midwifery students. Methods: This is a descriptive study the population of which consists of the midwifery students of Nursing and Midwifery Faculty of Hormozghan University of Medical Sciences. Samples were selected using census sampling. Data was collected using a researcher-made questionnaire and then was analyzed using SPSS 22. Descriptive statistics tests including percentage and mean were used for data examination purposes. Results: The findings showed that although the majority of students mentioned the time of the course as inappropriate, they agreed with the number of credits allocated to this course. Lectures on the most common teaching methods and the topic of midwifery rules and regulations were most widely used in clinical applications. In addition, the course was assessed by multiple choice question and its time was the end of the semester Conclusion: The results of this study showed no consensus in none of items. Given that ethics in Midwifery profession is an important issue, revising this course seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Midwifery, Students, Ethics, Program

نویسندگان مقاله سمیره عابدینی | Samireh Abedini
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

حسام الدین کمال زاده | Hesamaddin Kamal zadeh
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

رفعت جوادی | Rafat Javadi
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-89-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات