|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۸۰-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی: چیستی، چرایی، چگونگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارزشیابی بخشی جدایی ناپذیر از فرایند آموزش است و از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد. همچنین پیشرفت فناوریهای نوین موجب تغییر در نحوه یادگیری و آموزش شده است و متناسب با آن، ارزشیابی نیز دچار تغییر شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عنصر ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است که با رعایت اصول موضوعه پارادایم کیفی صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه اسنادی و جستجوی اطلاعات علمی از منابع مکتوب و دیجیتال است. داده های گردآوری شده نیز با استفاده از رویکرد توصیفی-تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که در یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی از دو منبع یادگیرندگان و دوره آموزشی و به صورت ارزشیابی آغازین، ارزشیابی تکوینی، و ارزشیابی پایانی صورت میگیرد. همچنین یافته های پژوهش حاکی از اینست که دلیل انجام ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی عبارتند از: ارزشیابی به عنوان جزء لاینفک هر نوع نظام آموزشی، کمک به یادگیرنده، و کمک به یاددهنده. از روشهای مختلفی همچون آزمونهای آنلاین، وبینار، پورتفولیو، انجمنهای گفتگو، ارزشیابی تلفنی، پروژه، خودارزشیابی، سنجش همتایان، مقاله، و ... برای ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی استفاده می شود. نتیجه گیری: در واقع، ارزشیابی در هر نوع نظام آموزشی (چه سنتی و چه الکترونیکی) از اهمیت ویژهای برخوردار است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد چرا که موجب روشن شدن شرایط و موقعیتهای مختلف می شود و از طریق آن میتوان به اصلاح و بهبود یادگیری پرداخت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشیابی، یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی آغازین، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی پایانی. |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation in e-learning: what, why, how |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Evaluation is an integral part of the educational process and it's very important. Also, the advancement of modern technologies has led to a shift in learning and education, and according to that, the evaluation has changed. The purpose of this study was to review the evaluation in e-learning. Methods: The present study was a qualitative research which carried out with respect to the principles of qualitative paradigm. The method of data collection was the study of documents and the search for scientific information from written and digital sources. The collected data were analyzed by descriptive-interpretive approach. Results: The findings of the study showed that in e-learning, evaluation of learners and the course is carried out as initial, formative, and summative evaluation. Also, the research findings also showed that the reason for evaluation in e-learning is evaluation as an integral part of any educational system, helping the learner, and helping the educator. And used from various methods such as online quizzes, webinar, portfolio, discussion forums, telephone appraisal, project, self-assessment, peer review, article, and ... for evaluation in e-learning. Conclusions: Indeed, Evaluation in any kind of educational system (both traditional and electronic) is of particular importance and should always be considered. Because it brings about different situations and through it, you can improve and improve yourself. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Evaluation, E-learning, Initial evaluation, Formative evaluation, Summative evaluation. |
|
نویسندگان مقاله |
حامد عباسی کسانی | Hamed Abbasi kasani Shahid Beheshti University
غلامرضا شمس مورکانی | Gholamreza Shams mourkani Shahid Beheshti University
فرهاد سراجی | Farhad Seraji Bu-Ali Sina University
مرتضی رضایی زاده | Morteza Rezaeizadeh Shahid Beheshti University
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|