|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل پذیرش آموزش مجازی در طول پاندمی ویروس کرونا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در شرایط اضطراری و اپیدمی یک ویروس بهرهگیری از فناوریهای موجود و آموزش از راه دور تنها راهکار مؤسسات آموزشی است. در این مطالعه عوامل مؤثر در پذیرش آموزش مجازی در شرایط کرونا مورد بررسی قرار گرفت. روشها: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. نمونه آماری 344 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز در سال 1399بود که به شیوه تصادفی – طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته در قالب 26 گویه و 6 مؤلفه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار PLS و آزمون تحلیل مسیر ارزیابی شدند. نتایج: براساس یافتههای پژوهش، وضعیت تسهیلات به ترتیب با ضریب مسیر 0/724 و 0/580 بر درک سهولت استفاده و درک سودمندی دانشجویان اثر مستقیم و با ضریب مسیر 0/328 از طریق متغیر میانجی درک سهولت استفاده بر درک سودمندی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت. علاوه بر این درک سهولت استفاده و درک سودمندی به ترتیب به میزان 43 و 44 درصد بر نگرش دانشجویان تأثیر معناداری داشت. همچنین مشخص شد که در صورت ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان، به میزان 67 درصد به تمایل رفتاری و سپس به میزان 80 درصد به پذیرش آموزش مجازی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در شرایط بحران کرونا منجر خواهد شد. نتیجهگیری: در شرایط کنونی جهت بهبود پذیرش و افزایش کارایی آموزش مجازی، قبل از به کارگیری هر نوع محتوای آموزشی و ابزاری، بر نقش متغیرهای برداشت ذهنی از آسانی استفاده و مفید بودن توجه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل ساختاری، یادگیری، رفتار، کووید-19. |
|
عنوان انگلیسی |
The acceptance model of e-learning during the coronavirus pandemic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: In emergency and virus epidemics, utilizing existing technologies and e-learning is the only way for institutes of higher education. In this study, factors affecting the acceptance of E-Learning in corona conditions were investigated. Methods: The research method was a descriptive survey, and it was an applied study. The sample consisted of 344 students of management and medical information sciences of Shiraz University of Medical Sciences in 2021. They were selected by stratified-randomly sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, including 26 questions and 6 factors. Data were analyzed by PLS software and path analysis test. Results: The results showed that facilitating condition has a direct effect on perceived ease of use (0.724) and perceived usefulness (0.580) and with path coefficient (0.328) through the mediating variable of perceived ease of use on perceived usefulness has an indirect and significant effect. In addition, the Perceived ease of use and Perceived Usefulness had a significant effect on students' attitudes of 43% and 44%, respectively. It was also found that by creating a positive attitude in students, 67% will lead to Behavioral Intention and then 80% to acceptance E-Learning by students of the University of Medical Sciences in Corona Crisis. Conclusion: In the present situation, in order to improve the acceptance and increase the efficiency of E-Learning, before using any educational and tool content, attention should be paid to the role of mental perception variables in ease of use and usefulness |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Structural Model, Learning, Behavior, COVID-19. |
|
نویسندگان مقاله |
اکبر قدرت نما | Akbar Ghodratnama Apadana Institute of Higher Education گروه علوم ورزشی، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
محمد رضا ثابت | دانشجوی کارشناسی، مدیریت صنعتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
امید جباری | گروه مهندسی عمران، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-505-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|