مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۴-۵۱

عنوان فارسی بررسی موانع و ارائه مدل مناسب برای برقراری مدیریت کیفیت جامع: مطالعه موردی در بیمارستان‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف: مدیریت کیفیت جامع، یکی از ابزارهای مناسب ایجاد تغییرات ساختاری در بیمارستان‌ها و از مهمترین فلسفه‌ها برای افزایش اثربخشی سازمان پویا و هدفمند در محیط رقابتی است. هدف این مطالعه بررسی موانع برقراری مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان بود. روش‌ها: مطالعه توصیفی- همبستگی حاضر، در سال 99-1398 به بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان پرداخت. 377 نفر از مدیران و کارشناسان، کارکنان درمانی، اداری و مالی بیمارستان‌ها ازطریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، استنباطی (آنالیز واریانس) و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج: بیشترین افراد، زن بودند (67/3 درصد). میانگین کل موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌ها 94/38±3/1 بود. بیشترین میانگین مربوط به موانع فرهنگی و کارکنان (1/16±4/42) بود. بین موانع فرهنگی و کارکنان، موانع مربوط به زیرساختار و موانع مدیریتی با تحقق مدیریت کیفیت جامع با بیش از 99 درصد اطمینان رابطه معناداری وجود داشت. مقدار استاندارد شده تأثیر بعد سازمانی بر موانع فرهنگی و کارکنان 0/19، موانع سازمانی بر موانع مربوط به زیرساختار 0/51، موانع سازمانی بر موانع مدیریتی 0/30 بود. این ارتباطات از نظر آماری معنادار بود. میان موانع فرهنگی و کارکنان، موانع زیرساختار و موانع مدیریتی نسبت به تحقق اجرای مدیریت کیفیت رابطه معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد بیشترین موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های شهر کرمان، موانع فرهنگی و کارکنان بودند. بنابراین مدیران بیمارستان‌ها باید برای شناخت این موانع مدیریتی و رفع آنها تلاش کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع، مدیریت کیفیت جامع، بیمارستان، ایران

عنوان انگلیسی Investigating Barriers and Providing an Appropriate Model for Establishing Total Quality Management: A Case Study in Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Total quality management (TQM) is one of the appropriate tools for structural changes in hospitals and the most important philosophies to increase the effectiveness of a dynamic and purposeful organization in a competitive environment. This study aimed to investigate the barriers to establishing TQM in hospitals. Methods: This descriptive-correlational study examined the barriers to establishment of TQM in Kerman hospitals, 2019-2020. 377 managers and experts, medical, administrative and financial staff of the hospitals were selected by available sampling. The data was collected by barriers to the implementation of TQM questionnaire and analyzed by descriptive and inferential statistics and SPSS software version 20. Results: Most of the subjects were women (67.3%). The mean of total barriers to implementation of TQM in hospitals was 3.94±1.38. The highest mean was related to cultural barriers and staff (4.42±1.16). There was a significant relationship between cultural barriers and staff, barriers related to infrastructure and managerial barriers with the realization of TQM with more than 99% confidence. The standardized value of the impact of the organizational dimension on the cultural barriers and staff was 0.19, organizational barriers on the barriers related to infrastructure was 0.51, organizational barriers on the managerial barriers was 0.30. These correlations were significant. There was a significant relationship between cultural and staff barriers, infrastructure barriers and managerial barriers. Conclusion: This study showed that the most barriers to establishment of TQM in Kerman hospitals were cultural barriers and staff. Therefore, hospital managers should try to identify these management barriers and eliminate them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Barriers, Total Quality Management, Hospital, Iran

نویسندگان مقاله اعظم دهقانی | Azam Dehghani
PhD Student, Governmental Management, Department of Governmental Management, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

سنجر سلاجقه | Snjar Salajegheh
Department of Governmental Management, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

مهدی محمدباقری | Mehdi Mohammad Bagheri
Department of Governmental Management, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

سمانه مهدی زاده | Samaneh Mehdizadeh
Department of Governmental Management, Faculty of Literature, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-571-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات