|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۶۲-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
شناخت عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: موفقیت سازمانهای آموزشی در گرو رضایت دانشجویان آن است و همین امر موجب پیشرفت و شکوفایی دانشگاه میشود. به دلیل حساسیت جایگاه دانشگاه علوم پزشکی و مسئولیت خطیر آن در آموزش نیروهایی که به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباطاند، این مراکز باید تلاشی مضاعف جهت رضایتمندی دانشجویان خود انجام دهند. بدین منظور این پژوهش با هدف شناخت عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. روشها: این پژوهش کاربردی، با روششناسی کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نمونهها هدفمند و براساس معیار از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزینش شدند. در این پژوهش با 13 دانشجوی مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. دادهها با نرمافزار مکسکیودآ تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 7 درونمایه محوری شامل "عوامل آموزشی"، "عوامل پژوهشی"، "عوامل مدیریتی"، "عوامل اداری "، "عوامل رفاهی" و "خدمات حمایتی" با زیر طبقات آن که بیانگر تجربه و درک مشترک دانشجویان از عوامل مؤثر بر رضایتمندی آنان استخراج شد. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت عوامل آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، عوامل اداری، عوامل رفاهی و خدمات حمایتی از دیدگاه دانشجویان شایسته است سیاستگذاران و متولیان امر با در نظر گرفتن اقتضائات و انتظارات دانشجویان، به تدوین برنامههایی همت گمارند که پاسخگوی نیازهای مغفول مانده دانشجویان در این زمینهها باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عوامل تأثیرگذار، رضایتمندی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Recognizing the factors affecting the satisfaction of students of Hormozgan University of Medical Sciences: A qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aim: The success of educational organizations depends on their students' satisfaction, which leads to the university's progress and prosperity. Due to the vital position of a university of medical sciences and its serious responsibility in educating the forces directly related to the community's health, these centers must redouble their efforts to satisfy their students. For this purpose, this study was conducted to identify factors affecting students' satisfaction with Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: This applied research was conducted with qualitative methodology and qualitative content analysis. The samples were purposefully selected from the Hormozgan University of Medical Sciences students. In this study, semi-structured interviews were conducted with 13 students. Data were analyzed using MAXQDA software. Results: Seven central themes, including "educational factors", "research factors", "managerial factors", "administrative factors ","welfare factors", and "support services" along with its sub-categories that express students' shared experience and understanding of factors which influence their satisfaction were extracted. Conclusion: Considering the importance of educational, research, managerial, administrative, welfare, and support services factors from the students' point of view, it is appropriate for policymakers and trustees to take into account the needs and expectations of students to develop programs that meet neglected needs of the students in these fields. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Influencing factors, Satisfaction, Students |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید سلطانی | Nahid Soltani دانشجوی دکترای تخصصی، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
پریوش جعفری | Parivash Jafari* گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
مهدی باقری | Mehdi Bagheri گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
نادر قلی قورچیان | Nader Gholi ghorchian گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-583-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|