مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی نوع و علل شکایات ثبت‌ شده توسط پرستاران در مرکز امام‌رضا(ع) کرمانشاه در سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی شکایات مطرح‌ شده توسط پرستاران در سیستم‌های بهداشتی درمانی می‌تواند روشن‌کننده‌ نقاط ضعف موجود در سیستم‌های درمانی گردد تا با شناسایی این نقطه‌ضعف‌ها و ارائه راه‌های مقابله با آن‌ها این مشکلات مرتفع گردد. هدف مطالعه‌ حاضر تعیین میزان فراوانی و نوع شکایت و عوامل مرتبط با آن در سال‌های  1399-1395 در واحد شکایات مرکز امام‌رضا(ع) شهر کرمانشاه بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود و در سال 1399 و با حجم نمونه‌ 222 مورد پرونده انجام شد. داده‌ها از طریق مراجعه به واحد شکایات بیمارستان و بررسی شکایت‌های ارائه ‌شده توسط پرستاران به این واحد جمع‌آوری گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات فرم اطلاعاتی شامل اطلاعات دموگرافیک مربوط به پرستاران و نوع شکایت ارائه ‌شده بود. داده‌های حاصل با نرم‌افزارSPSS  و با استفاده از آزمون‌های آماری شامل کای‌اسکوئر و کولموگراف- اسمیرنوف تجزیه‌‌وتحلیل گردید. نتایج: بیشترین شکایات مطرح‌ شده خشونت کلامی (8/27درصد)، عدم ‌رضایت بیمار به انجام فرآیند درمان (6/22 درصد) و خشونت فیزیکی (3/199 درصد) بودند. در بخش‌های جراحی و داخلی، توسط پرستاران بین سنین 31 تا 40 سال، پرستاران زن، پرستاران شاغل در شیفت‌های در گردش، افراد با سابقه‌ی 0 تا 10 سال، پرستاران با وضعیت استخدامی رسمی مطرح‌ شده بودند. میزان شکایات به ‌ترتیب در سال‌های 1398 بیشتر از سایر سال‌ها بود. بین نوع خشونت و سال بررسی شکایات و همچنین بین نوع شکایت و نوبت‌کاری رابطه‌ی معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که خشونت‌ها جزو بالاترین میزان شکایات مطرح ‌شده توسط پرستاران بودند، انجام برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌های لازم در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. همچنین انجام تحقیقات مداخله‌ای جهت دستیابی به راه‌حل‌های مربوط به رفع شکایات مطرح‌ شده توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکایت، پرستاران، مراقبت بهداشتی، بیمارستان‌ها، خشونت

عنوان انگلیسی Frequency, Kind and Causes of Ccomplaints Registered by Nurses in Imam Reza Center in Kermanshah in 2016-2020
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: investigate the complaints raised by nurses in health care systems can clarify the weaknesses  to identify these weaknesses and provide ways to deal with them to solve these problems. The aim of the present study was to determine the frequency and type of complaints and related factors in the years 2016-2020in the Complaints Unit of Imam Reza (AS) Center in Kermanshah. Methods: This descriptive-analytical study was conducted in 1399 with a sample size of 222 cases. Data were collected by reviewing the complaints submitted by nurses to this unit. The data collection tool was a checklist including demographic information and the type of complaint submitted. The obtained data were analyzed by SPSS software version 16 using statistical tests including Chi-square and Kolmogorov–Smirnov test. Results: The most common complaints were verbal violence(27.8%) and patient dissatisfaction with the treatment process(22.6%), followed by physical violence(19.3%). Complaints were raised in the surgical and internal wards, nurses between the ages of 31 and 40, female nurses, nurses working in rotating shifts, people with a history of 0 to 10 years, and nurses with formal employment status. There was a significant relationship between the type of violence and the year of review of complaints, as well as between the type of complaint and shift work . Conclusion:  Considering that violence was one of the highest number of complaints raised by nurses, it is necessary to carry out the necessary planning and training in this field
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Complaints, Nurses, Health Care, Hospitals, Violence

نویسندگان مقاله پرستو مجیدی پور | parastoo majidipour
PhD of Education, Clinical research and Development Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دکترا، علوم تربیتی، مرکز توسعۀ تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

آناهیتا حیدریان | anahita heydarian
M.S in nursing, Clinical research and Development Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز توسعۀ تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

علی سروش | Ali Ali Soroush
PhD, Sports Medicine, Cardiovascular Research Center, Imam Ali Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دکترای تخصصی، طب ورزشی، مرکز تحقیقات قلب و عروق، بیمارستان امام علی(ع)دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

پریا مجیدی پور | parya majidipour
Bs of computer, Clinical research and Development Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
کارشناسی، کامپیوتر، مرکز توسعۀ تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

پروانه اسدی | parvaneh asadi
M.S in nursing, Clinical research and Development Center of Imam Reza Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز توسعۀ تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-528-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات