مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی نیازسنجی آموزشی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن‌همراه برای والدین کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک‌ حاد
چکیده فارسی مقاله هدف: برنامه‌­های کاربردی موبایل راه‌کار نوینی برای آموزش به والدین کودکان سرطانی است. هدف مطالعه حاضر به شناسایی نیازهای آموزشی جهت طراحی برنامه کاربردی برای والدین کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد بود. روش‌ها: این پژوهش توصیفی است. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت، جمع‌آوری شده است. جامعه پژوهش کلیه پزشکان انکولوژیست کودکان در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی (16 نفر) که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS تحلیل شد نتایج: نتایج نشان داد در بین مفاهیم اصلی بیماری فقط روش‌های پیشگیری از سرطان خون ضروری تشخیص داده نشد. ملاحظات و نکات شیمی‌درمانی، همه موارد مرتبط با مدیریت تغذیه و رژیم غذایی، گروه مثبت‌گرایی، پیوند مغزاستخوان و مدیریت فعالیت‌های بدنی ضروری تشخیص داده شدند. نتیجه‌گیری: از آن جا که الزامات مورد نیاز برای طراحی نرم‌افزار آموزشی برای آموزش والدین دارای کودک سرطانی به صورت پایه‌­ای بدست آمد، با تعیین قابلیت­‌های فنی نرم‌افزار­ آموزشی می‌توان به آموزش خودمراقبتی والدین این کودکان کمک کرد و از مشکلات این والدین کاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه کاربردی، آموزش، خودمراقبتی، لوسمی لنفوبلاستیک حاد.

عنوان انگلیسی Mobile-based self-care educational needs assessment for parents of children with acute Lymphoblastic Leukemia
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Mobile applications are a new method to educate parents of children with cancer. The aim of this study was to identify the educational needs for designing an application for parents of children with acute Lymphoblastic Leukemia. Methods: In this descriptive study, the information was collected through a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were evaluated. The study population was all pediatric oncologists in Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities (16 people) who were selected by census method. The data were analyzed using SPSS software. Results: According to the result, among the main concepts of the disease, only the methods of preventing leukemia were not identified. Chemotherapy considerations, nutrition and diet management, positiveness, bone marrow transplantation and physical activity management were identified as essential. Conclusion: Since the requirements for designing educational software for educating parents of children with cancer were met basically, by determining the technical capabilities of educational software, it is possible to help educate the self-care of parents and reduce their problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Application, Education, Self-care, Acute Lymphoblastic Leukemia.

نویسندگان مقاله عباس شیخ طاهری | Abbas Sheikh Taheri
Department of Health Information Management, School of Health Management & Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

یداله رفعتی فرد | Yadolah Rafati Fard
Medical Informatics, School of Health Management & Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
انفورماتیک پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

عزیز اقبالی | Azizi Eghbali
Ali Asghar Clinical Research Development Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز توسعه تحقیقات بالینی حضرت علی اصغر، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-440-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات