مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۵۲-۵۹

عنوان فارسی تدوین چارچوب معیارهای ارزیابی منابع الکترونیکی برای آموزش مبتنی بر شواهد در علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله هدف: آموزش مبتنی بر شواهد به کارگیری بهترین شواهد علمی در کلیه ابعاد آموزش می باشد. به دلایلی نظیر عدم دسترسی به منابع علمی معتبر و کمبود وقت تمایل کمی به استفاده از شواهد الکترونیکی در آموزش وجود دارد. این مطالعه با هدف طراحی چارچوبی برای معیارهای ارزیابی منابع الکترونیکی آموزش مبتنی بر شواهد انجام گردیده است. روش‌ها: مطالعه توصیفی کاربردی حاضر به روش دلفی انجام شد. جامعه آماری را 12 نفر از متخصصان و خبرگان گروه پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش پزشکی، پزشکی اجتماعی، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و برخی دانشگاه‌های دیگر کشور  تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده چک‌لیست محقق ساخته‌ بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Excel استفاده شد و برای تک‌تک داده‌ها شاخص CVR و CVI محاسبه شد و براساس جمع‌بندی نظرات حاصل معیارهای غیرضروری حذف گردید. نتایج: براساس یافته‌ها از بین 182 معیاری که در چک‌لیست اولیه بود در نهایت 60 معیار مورد تایید متخصصین قرار گرفته و وارد چارچوب شدند. معیارهای مربوط به گروه بازیابی و خدمات وب‌سایت بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و معیارهای گروه‌های پوشش، کارایی، ارزیابی پیوند و ارزیابی راهنما به دلیل عدم کسب نمره لازم از چارچوب نهایی حذف گردیدند نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر منتج به تدوین چارچوب معیارهای ارزیابی منابع الکترونیکی آموزش مبتنی بر شواهد با 60 معیار شد تا به عنوان یک ابزار در جهت ارزیابی منابع الکترونیکی آموزش مبتنی بر شواهد مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش الکترونیک، مبتنی بر شواهد، آموزش پزشکی.

عنوان انگلیسی Developing an electronic resources evaluation framework for evidence-based education in medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Evidence-based education is the use of the best scientific evidence in all aspects of education and integration of professional knowledge with empirical evidence in education. There is little desire to use electronic evidence in education for reasons such as lack of access to credible scientific resources and lack of time. The purpose of this study was to design an electronic resources evaluation framework for evidence-based education in medical sciences. Methods: This applied descriptive study was performed by Delphi method. The statistical population consisted of 12 specialists in evidence-based medicine, medical education, social medicine, medical librarianship and information, medical informatics and health information management of Tabriz University of Medical Sciences and some other universities. The data collection tool was a researcher-made checklist. The Excel software was used for analyzing the data and CVR and CVI indices were calculated for each data set. Results: Finally, of 182 criteria in the initial checklist, 60 criteria were approved by experts and entered the framework. The criteria related to the recovery and website services received the highest score by the specialists. The criteria of coverage, efficiency, hyperlink and guideline were omitted from the final framework due to not obtaining the required score. Conclusion: The present study resulted in developing a framework of criteria for evaluating electronic resources of evidence-based education with 60 criteria for evaluating electronic resources of evidence-based education in medical sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Electronic Education, Evidence-Based, Medical Education.

نویسندگان مقاله زینب محمدزاده | Zeinab Mohammadzadeh
Department of Health Information Technology, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

الهام مسرت | Elham Maserat
Department of Medical Informatics, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سمیه داودی | Somayeh Davoodi
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران

سیمین طیاری | Simin Tayari
BSc Student, Health Information Technology, Student Research Committee, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

ندا شایان | Neda Shayan
BSc Student, Health Information Technology, Student Research Committee, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران

نیلوفر ولی‌زاده | Niloofar Valizadeh
BSc Student, Health Information Technology, Student Research Committee, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشجوی کارشناسی، فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-335-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات