مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۶۰-۶۲

عنوان فارسی ارتقاء مهارت دانشجویان مامایی با استفاده از تولید و اجرای نرم‌افزار نسخه‌نویسی در زنان و مامایی
چکیده فارسی مقاله نسخه‌نویسی یکی از اصلی‌ترین مراحل استفاده از دارو می‌باشد. اشتباه در نسخه‌نویسی عبارت است از هرگونه اشتباه که منجر به کاهش اثربخشی درمان یا افزایش صدمه به بیمار می‌شود. بنابراین هدف از تولید نرم‌افزار نسخه‌نویسی در زنان و مامایی افزایش مهارت دانشجویان رشته مامایی در نسخه‌نویسی و همچنین استفاده آسان و راحت برای کاربران بود. این مطالعه یک مطالعه پایلوت بود که بر روی 23 دانشجویان مامایی ترم 6 انجام شد. تولید و پیاده‌سازی نرم‌افزار در 4 مرحله انجام شد. دانش و مهارت دانشجویان، رضایت و خطای نسخه‌نویسی با استفاده از نمره پره‌تست و پست‌تست، چک‌لیست رضایت و خطای نسخه‌نویسی جمع‌آوری شد. نتایج وارد نرم‌افزار SPSS شد و داده‌ها با استفاده از آزمون تی‌تست ارزیابی شدند. میانگین نمره پیش‌آزمون در بیماری‌های زنان قبل از مداخله 15/48 و میانگین نمره پس‌آزمون پس از مداخله 18/96 بود. میانگین نمره پیش‌آزمون‌ها در بیماری‌های بارداری قبل از مداخله 14/29 و میانگین نمره پس‌آزمون پس از مداخله 18/10 بود. همه اساتید از این نرم‌افزار بسیار راضی بودند. 91 درصد دانشجویان نمره رضایت بسیار بالا را از نرم‌افزار اعلام کردند. این نرم‌افزار می‌تواند به‌عنوان یک روش آموزش نوین در بالین کیفیت زندگی زنان را ارتقا دهد و از خطاهای پزشکی پیشگیری کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مامایی، دانشجو، نرم‌افزار.

عنوان انگلیسی Improving the skills of midwifery students by using the production and implementation of the software prescription obstetrics and gynecology
چکیده انگلیسی مقاله Prescribing is one of the main steps in using medicine. Mistakes in prescription can reduce the effectiveness of treatment or increase harm to the patient. Therefore, the aim of producing a prescription software in obstetrics and gynecology was to increase the skills of midwifery students in prescribing as well as convenient of using the medicine for users. This study was a pilot study performed on 23 midwifery students in the 6th semester. Production and implementation of the software was done in 4 stages Students' knowledge and skills, satisfaction and transcription error were collected by sing the pre-test, post-test, and satisfaction and medication error checklist. The data were analyzed y SPSS software version 21 and independent t-test. The mean pre-test score in gynecological diseases before the intervention was 15.48 and the mean post-test score after the intervention was 18.96. The mean pre-test score in pregnancy diseases before the intervention was 14.29 and the mean post-test score after the intervention was 18.10. All of the professors were very satisfied with the software. Ninty one percent of the students rep [orted a very high satisfaction score and nine percent reported a high satisfaction score for the educational package. This software can improve the women's quality of life as a new method in clinical education and prevent medical errors in gynecological and obstetric fields as much as possible.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Midwifery, Students, Software.

نویسندگان مقاله نسیبه روزبه | Nasibeh Roozbeh
Mother and Child Welfare Research Center, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-443-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات