مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی پزشکان عمومی در مورد عوامل خطر بیماری قلبی عروقی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اینکه تشخیص زودتر از موقع بیماری‌های قلبی و عروقی که سبب بهبود پروگنوز و درمان می شود، ازاین‌رو مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش از راه دور بر آگاهی پزشکان در مورد عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی انجام گرفت. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مداخله‌ای قبل و بعد بوده است. 40 نفر از پزشکان عمومی شاغل در کلیه مراکز خدمات جامع شهر بندرعباس به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و به‌صورت قبل و بعد از مداخله بود. فایل آموزشی عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی به‌صورت چندرسانه‌ای از طریق جزوه، سی دی و غیره در اختیار پزشکان قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های t زوجی و ویلکوکسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 0/05P-Value< به‌عنوان سطح معناداری پذیرفته شد. نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان داد که آگاهی پزشکان بعد از آموزش از راه دور در مورد دیابت و فشارخون به‌طور معنا‌داری بالاتر از قبل از آموزش بود (P-Value=0/000 و p-value=0/02) در بقیه موارد آگاهی پزشکان درزمینهٔ‌های فعالیت فیزیکی، چاقی، سیگار کشیدن و نقش جنسیت و دیس لیپیدمی در بعد از آموزش افزایش پیدا کرده بود اما این افزایش از نظر آماری معنا‌دار نبود. نتیجه‌گیری: بهتراست، پزشکان با برنامه‌ریزی مدون و اصولی به‌صورت دوره‌ای و پیوسته آموزش‌های لازم را به روش‌های متعدد، بخصوص به شیوه مجازی فرا گیرند. ولیکن برگزاری این دوره‌ها از جمله کلاس‌های آموزش مداوم و همچنین آموزه‌های ضمن خدمت با استفاده از روش آموزش از راه دور صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش از راه دور، بیماری های قلبی عروقی، عوامل خطر، پزشکان عمومی

عنوان انگلیسی The effect of virtual education of cardiovascular risk factors on the knowledge of general physicians
چکیده انگلیسی مقاله Aim: cardiovascular diseases as the most important diseases in the elderly are progressing conditions which start in childhood and show their clinical manifestations mostly during adulthood and midlife. Early diagnosis of these illnesses improves their prognosis and leads to their timely treatment; therefore, increasing the knowledge of medical personnel regarding their early diagnosis seems to me essential. The aim of this study was to determine the effect of virtual education on the knowledge of general practitioners (GPs) about cardiovascular risk factors. Methods: This was a before and after interventional study. The study sample consisted of 40 general practitioners who worked in General Service Centers of Bandar Abbas. Subject were recruited by a census method. The required data were gathered by means of a questionnaire in two phases: once before the intervention, an educational file about cardiovascular risk factors which was given to the subjects via multimedia methods including booklets, CD, and social networks (Telegram, Whatsapp, and etc.), and once after the intervention after a one-month interval. The questionnaires were filled out in the presence of the researcher. The acquired data was entered into the SPSS software version 19 and analyzed by appropriate statistical tests. Results:The results of this study showed that the knowledge of GPs about diabetes and hypertension significantly increased after the intervention (P-Value=0.02 and P-Value=0.000 respectively). Their knowledge of physical activities, obesity, smoking, the role of gender, and dyslipidemia also increased after the intervention; however, the increase was not statistically significant (P-Value=0.973, P-Value=0.167, P-Value=0.211, P-Value=0.211, and P-Value=0.236 respectively). GPs were also asked about the preferred method for education (booklets, CDs, and social networks) in the post-test questionnaire. 80% had chosed booklets and 20% had chosen social networks as their preferred method. None of the GPs preferred CDs. Conclusion:According to the results of our study, seemingly GPs prefer educational booklets over CDs or social networks as a means of their scientific education and this method of education without the need to literally attend any programs can be useful to increase the knowledge of GPs in different scientific fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual education, cardiovascular diseases, risk factors, General practitioners.

نویسندگان مقاله صدیقه عابدینی | Sedigheh Abedini
Hormozgan University of Medical Sciences
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

سحر جمعه پور | Sahar Jomehpour
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

صغری فلاحی | Soghra Fallahi
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

امین قنبرنژاد | Amin Ghanbarnejad
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

مرضیه نیک پرور | Marziyeh Nikparvar
Department of Cardiovascular, Cardiovascular Research Center, School of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشکده پزشکی، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-371-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات