مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی با رفتارهای آسیب به خود در نوجوانان: یک مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله زمینه: مطالعه رفتار آسیب به خود در دوره نوجوانی به­عنوان یکی از رفتارهای پرخطری که تبعات ناگواری برای فرد و جامعه در پی دارد، حائز اهمیت است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی با رفتارهای آسیب به خود در نوجوانان انجام شد.  مواد و روش­ها: مطالعه حاضر، مقطعی-تحلیلی بود. نمونه شامل 200 دانش‌آموز دختر دوره متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش مشارکت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های آسیب به خود (SHI)، ضربه کودکی (CTQ) و تنظیم هیجان (ERQ) بودند. داده‌ها به روش تحلیل مسیر با نرم‌افزار SPSS23 و Amos26 مورد تحلیل قرار گرفتند.  یافته‌ها: نتایج نشان داد بین آزاردیدگی هیجانی با رفتارهای آسیب به خود رابطه معنادار وجود دارد (0/001 >P). بین ارزیابی مجدد با آزاردیدگی هیجانی و رفتارهای آسیب به خود رابطه منفی و بین فرونشانی با آزاردیدگی هیجانی و رفتارهای آسیب به خود رابطه مثبت وجود دارد. همچنین راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی با رفتارهای آسیب به خود نقش میانجی جزئی ایفا می­کند (0/001P<).  نتیجه‌گیری: با توجه به تأیید نقش میانجی راهبردهای تنظیم هیجان در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به این راهبردها به‌عنوان یک عامل مهم در بروز رفتارهای خود آسیبی پیشنهاد می­گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزاردیدگی هیجانی، رفتارهای آسیب به خود، راهبردهای تنظیم هیجان، نوجوانان

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Emotion Regulation Strategies in the Relationship Between Emotional Abuse and Self-Harm Behaviors in Adolescents: A Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: It is important to study self-harm in adolescence as one of the high-risk behaviors that have adverse consequences for the individual and society. Objective: The aim of study was to investigate the mediating role of emotion regulation between emotional abuse and self-harm in adolescents. Materials and Method: The study was correlational. The statistical population included all female high school students in Rasht and the research sample consisted of 200 students who were selected by available sampling method. Research tools included self-harm questionnaire, childhood trauma, and emotion regulation. The Data were analyzed by path analysis with SPSS and Amos. Results: The results showed that emotional abuse on self-harm and emotion regulation was significant (P < 0.01). The results also showed that emotion regulation has a mediating role between emotional abuse and self-harm (P < 0.05). Conclusion: The present study emphasizes the mediating role of emotion regulation between emotional abuse and self-harm
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional abuse, self-harm behaviors, emotion regulation

نویسندگان مقاله فاطمه شهنازدوست | fatemeh shahnazdoust
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

نیلوفر میکائیلی | Niloofar Mikaeili
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سیف الله آقاجانی | Seifollah Aghajani
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1892-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات