روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۳-۳

عنوان فارسی نقش واسطه ای ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرائی
چکیده فارسی مقاله اهداف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای  ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین  اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی  انجام شد. مواد و روش ها:  روش پژوهش حاضر، مدل یابی از نوع  معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال 1399-1398 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 440 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به‌منظور تحلیل داده‌ها از ماتریس همبستگی در نرم افزار SPSS-24 و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Lisrel-8.80  استفاده شد. یافته ها:  نتایج نشان دادند که اثرمستقیم کمال گرائی بر ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی، اهمالکاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم کمال گرائی بر خود شفقت­ورزی منفی و معنادار(0/001 P≥) می باشد. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار (0/001 P≥) و اثر مستقیم خود شفقت ورزی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار (0/001 P≥) بود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ترس از شکست، عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقت خود نقش معناداری(0/001 P≥) در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و کمالگرایی دارند.  نتیجه گیری:  بنابراین بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی   یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در این رابطه نقش واسطه‌ای دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال کاری تحصیلی ، کمال گرایی، ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Fear of Failure, Self-Compassion and Intolerance of Uncertainty in the Relationship Between Academic Procrastination and Perfectionism
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study aimed to investigate the mediating role of fear of failure, self-compassion and intolerance of uncertainty in the relationship between academic procrastination and perfectionism.  Methods: This study was structural equation modeling.  The statistical population was students studying for a master's degree in Tehran in 1399-1399. Using available sampling method, 440 student were selected as the sample. To analyze data, the correlation matrix in SPSS-24 software and structural equation modeling in Lisrel-8.80 software were used. Results: The results showed that the direct effect of perfectionism on fear of failure, intolerance of uncertainty, academic procrastination (P≥0.001) was positive and significant and the direct effect of perfectionism on self-compassion (P/00.001) was negative and significant. Also, the direct effect of fear of failure on academic procrastination was positive and significant (P≥0.001) and the direct effect of self-compassion on academic procrastination was negative and significant (P≥0.001). Also, the results of data analysis showed that fear of failure, intolerance of uncertainty and self-compassion have a significant role (P≥0.001) in the relationship between academic procrastination and perfectionism. Conclusion: Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the relationship between academic procrastination and perfectionism is not a linear and simple relationship and fear of failure, self-compassion and intolerance of uncertainty has a mediating role in this relationship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Procrastination, Perfectionism, Fear of Failure, Self-Compassion and Intolerance of Uncertainty

نویسندگان مقاله کامیار منصوری | Kamyar Mansouri
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران،ایران.

احمد عاشوری | Ahmad Ashouri
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران،ایران.

بنفشه غرایی | Banafshe Gharaei
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران،ایران.

حجت اله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Department of Psychology, School of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3706-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات