طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی ارتباط اختلالات صدای گفتاری و مهارت‌های نوروسایکولوژی با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری و افسردگی: مهارت‌های زبان و توجه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف اختلالات صدای گفتاری نوعی اختلال ارتباطی است که باعث اختلال در فراگیری طبیعی صداهای گفتاری می‌شود. کودکان دچار این اختلال، در بیان صداهای گفتاری‌ خود خطاهایی دارند که موجب می‌شود فهم گفتارشان برای مخاطب دشوار شود. بررسی عوامل و متغیرهایی که با این اختلال در ارتباط هستند، هدف برخی از مطالعات است. این پژوهش ارتباط متغیرهایی شامل مهارت‌های نوروسایکولوژی (مهارت‌های‌ زبان و توجه)، سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه، مقتدرانه و آسان‌گیرانه) و افسردگی مادر با اختلال صدای گفتاری در یک مدل واحد بررسی شده‌است.مواد و روش‌ها در این پژوهش توصیفی‌تحلیلی از روش همبستگی از انواع معادلات ساختاری استفاده‌ شده‌است. بدین‌ترتیب، 117 کودک 4 تا 6 سال دچار اختلالات صدای گفتاری به‌صورت هدفمند از مراجعین کلینیک‌های گفتاردرمانی و همچنین غربال‌گری مهدکودک‌ها با استفاده از آزمون احمدی و همکاران انتخاب شدند. درباره هر آزمودنی مقیاس نوروسایکولوژی کانرز، مقیاس سبک‌های فرزند‌پروری بامریند و مقیاس افسردگی بک اجرا شد. این مقیاس‌ها توسط مادر تکمیل شد. در پایان، داده‌های حاصل با روش همبستگی، رگرسیون، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد.یافته‌ها نتایج تجزیه‌وتحلیل آماری به روش همبستگی و بهره‌گیری از روش معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار آموس نشان داد رابطه و اثر زبان بر اختلالات صدای گفتاری به‌صورت مستقیم معنادار است (0/05>0/019=P) و رابطه‌ زبان با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه 0/665=P، مقتدرانه 0/306=P، آسان‌گیرانه 0/164=P) و همچنین با میانجی‌گری افسردگی مادر (0/05< 0/546=P) معنادار نیست. از طرف دیگر، رابطه و اثر مهارت توجه بر اختلالات صدای گفتاری به‌صورت مستقیم (0/05< 0/361=P) معنادار نیست و رابطه مهارت توجه با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه 0/686=P، مقتدرانه 0/315=P، آسان‌گیرانه 0/849=P) و همچنین با میانجی‌گری افسردگی مادر (05/0< 0/393=P) نیز معنادار نیست. ولی در مدل توجه، سبک فرزندپروری آسان‌گیرانه به‌صورت مستقیم رابطه و اثر‌ معناداری بر اختلالات صدای گفتاری دارد (0/05< 0/026=P)‌.نتیجه‌گیری نتایج نشان داد مهارت زبان اثر و رابطه‌ مستقیمی با اختلالات صدای گفتاری دارد. بدین‌صورت که هر‌چه مشکلات زبان بیشتر باشد، تعداد صدا (واج) خطا در اختلالات صدای گفتاری بیشتر است. رابطه‌ مستقیم توجه به اختلالات صدای گفتاری و همچنین رابطه زبان و توجه با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری و افسردگی مادر قابل‌توجه نیست. از‌طرف‌دیگر، در مدل توجه‌، سبک فرزند‌پروری آسان‌گیرانه رابطه معکوسی با اختلالات صدای گفتاری دارد و هرچه این سبک بیشتر استفاده شود، تعداد صدا (واج) خطا در اختلالات صدای گفتاری کمتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات صدای گفتاری، نوروسایکولوژی، سبک فرزند پروری، زبان، عملکرد توجه،

عنوان انگلیسی Relationship Between Speech Sound Disorders and Neuropsychological Skills with the Mediating Role of Parenting Styles and Mother’s Depression: Language and Attention skills
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Speech sound disorders are a type of communication disorder where normal speech acquisition is disrupted. Children with speech sound disorders, make speech sound errors that may impact speech intelligibility for others. Factors and variables associated with this disorder have been the matter of investigation in some studies: Hoewer, for the present study, the relationship among neuropsychological skills (language skill and attention skill), parenting styles (authoritarian, authoritative, and permissive), and mother's depression with speech sound disorder has been investigated in a single model. Materials and Methods: The nature of this study is an analytical descriptive, and the correlation method of Structural Equation Modeling (SEM) is used to examine the data. A total of 117 preschool children (age 4–6 years) with speech sound disorders were recruited, using purposive sampling from among speech and language therapy clinics, and also through kindergarten screening method using Ahmadi and colleagues test. Conners neuropsychological rating scale, Baumrind's parenting styles, and Beck depression inventory are applied to each subject and then completed by mothers. The data was analyzed by employing the AMOS software using the correlation, regression, path analysis, and structural equation methods. Results: The statistical analysis showed that the correlation and effect of language skill on speech sound disorders are significant (P = 0.019 < 0.05). However, it is not significant with the mediating role of parenting styles (authoritarian style: P = 0.665, authoritative style: p = 0.306, and permissive style: P = 0.164) and mother’s depression (P = 0.546 > 0.05). On the other hand, the correlation and effect of attention skill on speech sound disorders is not significant (P = 0.361 > 0.05). But there is no significant correlation and effect with the mediating role of parenting styles (authoritarian style: P = 0.686, authoritative style: P = 0.315, and permissive style: P = 0.849) and mother’s depression (P = 0.393 > 0.05). It should be noted that in attention model, the correlation and effect of permissive parenting style on speech sound disorders is significant (P = 0.026 < 0.05). Conclusion: According to the results language skill has a significant direct correlation and effect on speech sound disorders, and the more language problems, the more errors in sounds (phonemes) there will be. The direct correlation of attention skill on speech sound disorders and the correlation of language and attention skills with the mediating role of parenting styles and mother depression on speech sound disorders are not considerable. On the other hand, in the attention model, the permissive parenting style has a significant reverse correlation and effect on speech sound disorders, and the more the permissive style in used, the fewer errors in sounds (phonemes) will be observed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلالات صدای گفتاری, نوروسایکولوژی, سبک فرزند پروری, زبان, عملکرد توجه

نویسندگان مقاله ناصر زارعی شمس آبادی |
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

منصوره شهریار احمدی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

لیلا قسیسین |
استادیار گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

احمد عابدی |
دانشیار گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101393_de738f939500028a0429cee312d20e0f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات