طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۳۸-۲۴۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش توان‌بخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش­‌آموزان دچار اختلال یادگیری خواندن
چکیده فارسی مقاله اهداف: آموزش به دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجادشده در زندگی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. درمانگران با ارائه آموزش‌های مختلف سعی بر این دارند تا به شیوه‌ای عمل کنند که این دانش‌آموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانبخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن بود.مواد و روش‌ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی است که در آن از پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1389-1399 بود. حجم نمونه بر اساس نوع تحقیق تعداد 30 دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. هر 2 گروه قبل و بعد از اجرای مداخله به آزمون حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و تحلیل کواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد. برای تجزیه‌و‌حلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش توانبخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن تأثیر معنادار دارد (0/001>P).نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد آموزش توانبخشی حرکتی موجب افزایش حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن شده است. بنابراین، آموزش توانبخشی حرکتی می‌تواند جهت کاهش مشکلات دانش‌آموزان نارساخوان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانبخشی حرکتی، حافظه فعال، توجه و تمرکز، اختلال یادگیری خواندن،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Motor Rehabilitation Training on Working Memory and Attention/Concentration of Male School Students With Reading Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims This study aims to investigate the effect of motor rehabilitation training on working memory and attention/concentration in male school students with reading disorders.Methods This is a quasi-experimental study with pre-test/post-test design. The study population included all male students in elementary schools (6th grade) of Kerman, Iran in the academic year 2019-2020. Samples were 30 eligible students who were selected by a convenince sampling method and were randomly divided into two groups of 15 people. Both groups underwent N-back test for working memory test and the continuous performance test before and after the intervention. Data were described using the mean and standard deviation, and were analyzed using the analysis of covariance in SPSS v. 22 software.Results The motor rehabilitation training had a significant effect on working memory and attention/concentration of male students (P< 0.001).Conclusion The motor rehabilitation training can improve working memory and attention/concentration of male students with reading disorder. Therefore, the training can be used to reduce the reading problems of these students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانبخشی حرکتی, حافظه فعال, توجه و تمرکز, اختلال یادگیری خواندن

نویسندگان مقاله حجت اله خالویی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

پروین سالاری چینه |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.

سعید احمدخسروی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قائم‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌قائم‌شهر، استان مازندران، ایران.

وحید منظری توکلی |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101596_dba0491d90d451b6839a48c0008ed898.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات