روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی الگوی معادلات ساختاری پیش‌بینی تنیدگی والدگری بر اساس بهشیاری و فراوالدگری با نقش میانجیگر خودکارآمدی والدینی مادران دارای کودک اوتیسم
چکیده فارسی مقاله اهداف: شناسایی عوامل مرتبط با سلامت روانی و کیفیت کلی زندگی والدین به ویژه مادران کودکان اوتیسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تنیدگی والدگری بر اساس بهشیاری و فراوالدگری با نقش میانجیگر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل همه مادران دارای کودک 2 تا 14 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه‌کننده به کلینیک‌های درمانی شهر تهران در سال 1400 بودند که 250 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به پرسشنامه‌های تنیدگی والدگری(PSI-SF)، بهشیاری(MAAS)، فراوالدگری(M-PQ)و خودکارآمدی والدینی (PSAM)پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS  نسخه 24 انجام شد. یافته ها: ضریب مسیر کل بین بهشیاری(p< 0/01, B=-0/671)، فراوالدگری (p< 0/01, B=-0/256) و خودکارآمدی والدینی(p< 0/01, B=-0352) با تنیدگی والدگری منفی و معنادار بود. همچنین ضریب مسیر غیرمستقیم بین بهشیاری و فراوالدگری با تنیدگی والدگری  به ترتیب (p< 0/01, B=-0/153)و(p< 0/01, B=-0/116) منفی و در سطح 0/01 معنادار بود. همچنین مجموع مجذور همبستگی‌های چندگانه (R2) برای متغیر تنیدگی والدگری برابر با 0/63 حاصل شد.   نتیجه گیری: بهشیاری و فراوالدگری به صورت مستقیم و هم با میانجیگری خودکارآمدی والدینی، تنیدگی والدگری را در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم پیش‌بینی می‌کند. بنابراین به منظور توسعه مداخلات برای کاهش یا جلوگیری از سطوح بالای تنیدگی والدگری ضرورت دارد از یافته‎های حاصل در جهت ارتقای بهزیستی والدین و بهبود روابط والد- فرزندی بهره گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی والدگری، بهوشیاری، فراوالدگری، خودکارآمدی والدینی، اختلالات طیف اوتیسم

عنوان انگلیسی Modeling Structural Prediction of Parenting Stress Based on Mindfulness and Meta-parenting With the Mediating Role of Parental Self-efficacy of Mothers of Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: It is highly important to identify the factors related to the general quality of life of parents, especially mothers of children with autism. Therefore, the present study aims to predict parenting stress based on mindfulness and meta-parenting considering the mediating role of parental self-efficacy of mothers of children with autism. Methods: The present correlational study was conducted using the structural equation modeling (SEM) method. The study population included all mothers of 2- to 14-year-old children with autism referring to the therapeutic clinics in Tehran City, Iran, in 2021. Of this population, a total of 250 individuals were selected using the purposive sampling method and then responded to the parenting stress (PSI-SF), mindfulness (MAAS), meta-parenting (M-PQ), and parental self-efficacy (PSAM) questionnaires. The data were analyzed via the SEM method in the AMOS 21.0 software. Results: The total path coefficient between mindfulness (P < 0.01, β = - 0.671), meta-parenting (P < 0.01, β = - 0.256), and parental self-efficacy (P < 0.01, β = - 0.352), and parenting stress was negative and significant. Also, the indirect path coefficient between parenting stress and mindfulness (P < 0.01, β = - 0.153) and meta-parenting (P < 0.01, β = - 0.116) was negative and significant at the level of 0.01. Moreover, the squared multiple correlation coefficient (R2) for the parenting stress variable was obtained at 0.63. Conclusion: Mindfulness and meta-parenting can predict parenting stress in mothers of children with autism both directly and with the intermediation of parental self-efficacy. Therefore, to develop interventions for preventing high levels of parenting stress, it is necessary to utilize the findings to improve parents' parent-child relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parenting stress, Mindfulness, Meta-parenting, Parental self-efficacy, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله فرحناز امیرلو | Farahnaz Amirlou
Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

هایده صابری | Hayedeh Saberi
Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

میترا حکیم شوشتری | Mitra Hakim Shoushtari
Department of Child and Adolescent Psychiatry, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4135-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات