روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۸-۸

عنوان فارسی بررسی ارتباط سرمایه روانشناختی بر عملکرد بالینی مبتنی بر شواهد پرستاران در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا : نقش میانجی امنیت روانشناختی
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف با توجه به شیوع و گسترش بیماری کووید 19 در جهان وتاثیرت مخرب آن بر سلامت روان جامعه بخصوص پرستاران، توانمند سازی روانشناختی آنان می تواند علاوه بر افزایش امنیت روانی، موجب بهبود و ارتقا عملکرد بالینی انان در شرایط بحرانی شود. این پژوهش به برررسی سرمایه روانشناختی بر عملکرد بالینی پرستاران با تاکید برنقش میانجی امنیت روانشناختی در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا می پردازد. مواد و روش­ها مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی­تحلیلی می باشد که در مجموع تعداد100 پرستار شاغل در بخش­های بستری بیماران کووید 19 بیمارستان امیرالمومنین اراک وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده شامل سه پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادراک شده و عملکرد مبتنی برشواهد بود. برای تجزیه تحلیل داده ها و به منظور بررسی مناسبت ابزار اندازه گیری از تحلیل عاملی تاییدی  با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیله‌ی نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد.  یافته‌ها: نتایج حاصل از بررسی ضرایب اثر فرضیه های پژوهش با توجه به مقدار عددی T بدست آمده بیانگر تاثیر مستقیم و معنادار بین متغیرها می باشد. بتای استاندارد برای رابطه‌ی بین سرمایه روانشناختی و عملکرد بالینی از 0/684 به 0/507 کاهش یافته و با توجه به معنی دار بودن آن، نقش متغیر امنیت روانشناختی، میانجی‌گری جزئی است.   نتیجه‌گیری: براساس یافته­ها می­توان گفت پرستارانی که از سرمایه روانشناختی بالاتری برخوردارند، آشنایی کاملتری از ظرفیتهای روانشناختی خود دارند که تاثیرات مثبت آن موجب میشود  در موقعیتهای چالش برانگیز و بحرانی نقش پررنگتری ایفا کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روانشناختی، عملکرد بالینی، امنیت روانشناختی، پرستاران، کووید 19

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Psychological Capital on Evidence-Based Clinical Practice of Nurses In Dealing With Patients With Coronavirus Disease: The Mediating Role of Psychological Security
چکیده انگلیسی مقاله Background: The coronavirus pandemic has caused fear and anxiety worldwide, especially amongst nurses. Examining the psychological effects of this disease on the mental health of nurses involved in the care of patients with this infection is critically important. This study aimed to investigate the relationship between the nurses' psychology capital and their views on mental security, job satisfaction and clinical performance. Methods: One hundred consenting nurses from a university general hospital in Arak, Iran, completed three well-established questionnaires that asked about their psychology knowledge, views on mental security and clinical performance. The data were analyzed statistically, using confirmatory factor analysis and partial least squares method. Also, the path analysis test, t-test and regression beta coefficient were used to test the study's four hypotheses on psychological capital and security. Results: The findings indicated that there were significant relationships, based on the theoretical model, amongst the nurses' views on their psychology knowledge (or capital) and that it had a positive and significant effect on nurses' psychological security for working with COVID-19 patients. Also, the knowledge positively impacted their clinical performance and professional efficacy, while improving their sense of optimism, patience and hope for future. Conclusions: There were positive interactions between the nurses' psychological capital and the clinical performance, mental security, optimism and hope. Nurses with psychology capital had less worries on these subjects than those who lacked it. Such nurses believed they were more resourceful and able to provide better care to patients with coronavirus infection than those who lacked the knowledge.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological capital, Clinical practice, Psychological security, Nurses, COVID19

نویسندگان مقاله محسن طباطبایی | Mohsen Tabatabaei
Vice Chancellor of Research, Arak University of Medical sciences, Arak, Iran.
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

سعید شریفی | Saeed Sharifi
Amir Al-Momenin Medical Center, Arak University of Medical sciences, Arak, Iran.
مرکز اموزشی درمانی امیرالمومنین اراک- مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

اعظم نوفرستی | Azam Noferesti
Department of Psychology, University of Tehran. Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

فریماه فهیم دانش | Farimah Fahimdanesh
Department of Psychology, Science and Culture University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم و فرهنگ، تهران، ایران.

حمیدرضا جمیلیان | Hamidreza Jamilian
Department of Psychiatry, School of Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

کامران توکل | Kamran Tavakol
College of Medicine, Howard, University, Washington, DC, USA.
گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه هاوارد، واشنگتن دی سی، امریکا.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3824-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات