|
طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۵۶-۳۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی نوروفیدبک و فعالیت بدنی بر عملکرد حرکتی، اضطراب و خواب کودکان بیشفعال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف امروزه کودکان کم سن و سال مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی با اختلالات و مشکلات رشدی متعددی ازجمله اختلال هماهنگی رشدی، اضطراب و خواب درگیر هستند. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی نوروفیدبک همراه با یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر عملکرد حرکتی، اضطراب و خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی است.مواد و روشها در این پژوهش، 20 کودک 7 تا 9 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی که هوش طبیعی داشتند، بهطور تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، 24 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش نوروفیدبک و فعالیت بدنی بهصورت 1 جلسه در میان قرار گرفتند که این گروه بهصورت تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند که 5 نفر آنها جلسات تمرینی خود را با نوروفیدبک و 5 نفر آنها با فعالیت بدنی شروع کردند. گروه کنترل در این دوره، فعالیتهای عادی روزمره خود را انجام دادند. در پیشآزمون و پسآزمون برای اندازهگیری عملکرد حرکتی از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی و برای اندازهگیری اضطراب از پرسشنامه آخنباخ (سیاهه رفتاری کودک) و از پرسشنامه عادات خواب کودک جهت بررسی عادات خواب استفاده شد. دادههای بهدستآمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 تحلیل شد.یافتهها یافتهها نشان داد بین 2 گروه آزمایش و کنترل در نمرات عملکرد حرکتی، اضطراب و عادات خواب تفاوت معنادار وجود دارد (0/001=P).نتیجهگیری بهنظر میرسد تمرینات ترکیبی میتواند در بهبود عملکرد حرکتی، اضطراب و عادات خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، عملکرد موتور، نوروفیدبک، خواب، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Neurofeedback With Selected Training Program on Motor Function, Anxiety, and Sleep Habits in Children With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims Today, young children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) have a variety of developmental disorders and problems, including developmental coordination disorder, anxiety, and sleep disorders. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of neurofeedback combined with a selected exercise program on motor function, anxiety, and sleep in children with ADHD.Methods In the current study, 20 children aged 7 to 9 years with ADHD who had normal intelligence were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group underwent neurofeedback and physical activity training for 24 sessions of 45 minutes for one session. The experimental group was randomly divided into two groups, of whom five cases started their training sessions with neurofeedback and five cases started with physical activity. The control group performed their normal daily activities during this period. In the pre-test and post-test, the Bruininks-Oseretsky motor proficiency test was used to measure motor performance, the Child Behavior Checklist was used to measure anxiety, and the Child Sleep Habit Questionnaire was used to measure sleep habits. Data obtained from the present study were analyzed using analysis of covariance and SPSS v. 25 statistical software.Results The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the scores of motor function, anxiety, and sleep habits (P=0.001).Conclusion Combined exercises can be useful in improving motor function, anxiety, and sleep habits in children with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اضطراب, اختلال کمبود توجه/بیش فعالی, عملکرد موتور, نوروفیدبک, خواب |
|
نویسندگان مقاله |
محمود شیخ | گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
معصومه آقاسلیمانی نجف آبادی | گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش، تهران، ایران.
شهناز شهربانیان | گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سید محمدرضا علوی زاده | گروه روانشناسی ورزش، مؤسسه عصب روانشناسی بالینی ورزشی تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101290_d70ef98dda06604c9765469e394313d0.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|