طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۶۲-۴۷۳

عنوان فارسی ارتباط بین انعطاف‌پذیری شناختی، انتقال توجه و برنامه‌ریزی با درک، صحت و سرعت خواندن در کودکان طبیعی و نارساخوان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که به بروز نقایصی در خواندن منجر می‌شود. کودکان نارساخوان در حوزه‌های مختلف از‌جمله کارکردهای اجرایی دچار آسیب هستند. هدف این پژوهش، بررسی دقیق ارتباط بین عوامل کارکردهای اجرایی و مؤلفه‌های خواندن (درک، سرعت و صحت) است.مواد و روش‌ها در این مطالعه 22 دانش‌آموز طبیعی و 22 دانش‌آموز نارساخوان 8 و 9 ساله در شهر تهران از‌نظر مؤلفه‌های کارکرد‌های اجرایی و خواندن بررسی شدند. تشخیص کودکان نارساخوان با استفاده از پرسش‌نامه معلم و آزمون خواندن نما انجام شد. برای ارزیابی مؤلفه‌های خواندن (سرعت، صحت و درک) از خرده‌آزمون درک متن در آزمون نما استفاده شد. آزمون‌های مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین برای ارزیابی انعطاف‌پذیری شناختی، برج لندن برای ارزیابی برنامه‌ریزی و ردیابی رنگی برای ارزیابی انتقال توجه استفاده شدند.یافته‌ها میانگین امتیاز کودکان نارساخوان در انتقال توجه، انعطاف‌پذیری شناختی، برنامه‌ریزی، درک سرعت و صحت خواندن به میزان معناداری پایین‌تر از کودکان عادی بود (0/001>P). از میان مؤلفه‌های خواندن بین سرعت و صحت خواندن با انتقال توجه همبستگی معنادار مشاهده شد (0/05>P). ارتباط بین سایر مؤلفه‌های خواندن با عوامل کارکرد اجرایی همبستگی معناداری نبود (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انعطاف‌پذیری شناختی، انتقال توجه، برنامه‌ریزی، اختلال خواندن، نارساخوانی،

عنوان انگلیسی Relationship Between Cognitive Flexibility, Attention Shifting, and Planning With Accuracy, Speed, and Reading Comprehension in Normal Children and Children With Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Dyslexia is a type of learning disorder that causes problems in reading. Children with dyslexia are affected by various problems, including executive functions. The aim of this study was to investigate the relationship between executive functions and components of reading (comprehension, speed, and accuracy).Methods In this study, 22 normal students and 22 dyslexic students between the age of eight and nine years participated in order to evaluate their executive function and reading skills. Diagnosis of dyslexia was determined by reading and dyslexia test (NEMA). To evaluate the components of reading (speed, accuracy, and comprehension), the comprehension text of the test was used. The Wisconsin Card Sorting Test (WCST) for cognitive flexibility assessment, the Tower of London (TOL) test for the evaluation of planning, and the Color Trail Test (CTT) was used to evaluate attention transmission.Results The average score of dyslexic children in attention shifting, cognitive flexibility, planning, comprehension, speed, and reading accuracy was significantly lower than normal children (P< 0.001). A significant correlation was observed between reading accuracy and speed and attention shifting (P< 0.05). There was no significant correlation between reading components and other executive function factors (P< 0.05).Conclusion Attention shifting, planning, cognitive flexibility, comprehension, speed, and accuracy of reading in dyslexic students are weaker than in normal students, and recovering these factors will lead to an overall improvement in reading. It seems that enhancing the ability of attention shifting in a particular way for students with a major weakness in reading speed or accuracy will be effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انعطاف‌پذیری شناختی, انتقال توجه, برنامه‌ریزی, اختلال خواندن, نارساخوانی

نویسندگان مقاله هوشنگ دادگر |
گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.

آیدا کریم زاده گان |
گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا سلیمانی |
گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.

مهدی تهرانی دوست |
گروه آموزشی روانپزشکی، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101582_14962a0a2fb9bfdc20879a3c569ad959.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات