رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۲۰۴-۲۳۳

عنوان فارسی موتیوونیا: بهزیستی و بهخواستی دو عامل عملکرد انگیزشی در فراگیران زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با تکیه بر همپوشانیِ چشمگیر مباحثِ مربوط به بهزیستی و انگیزش، در چارچوب موتیوونیا، انگیزشِ انسان‌ها متاثر از تلفیق سه مولفۀ بهزیسته (ارزیابی کنونی از بهزیستیِ تجربه شده در گذشته)، بهزیستی (بهزیستیِ کنونی) و بهخواستی (بهزیستیِ مقصود برای آینده) تلقی می‌شود. با توجه به فرآیند بلند‌ مدت آموزش زبان انگلیسی و ضرورت تلاش مضاعف و حفظ رفتار انگیزشی، پژوهش حاضر از یک سو تأثیر بهزیستی و بهخواستی به عنوان دو عامل اصلی چهارچوب موتیوونیا روی تمایل فراگیران به تلاش آتی و از سویی دیگر تأثیر بهزیستی حوزۀ آموزش زبان انگیسی بر بهزیستی کلی فراگیران را مورد مطالعه قرار می‌دهد. روش: با روش پیمایش کمی، داده‌ها از طریق پرسشنامۀ محقق‌ساخته با 38 گویۀ رتبه‌ای و تعدادی گویۀ جمعیت‌شناختی از 193 فراگیر زبان انگلیسی که به روش نمونه گیری در دسترس از میان دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامشهر و دانش‌آموزان شش دبیرستان واقع در شهرستان بهارستان که علاوه بر فراگیری زبان انگلیسی در مدرسه در دوره‌های زبان مؤسسات خصوصی نیز شرکت داشتند، در طول پاییز 1398 جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها به کمک نسخه 26 نرم‌افزار SPSS با تحلیل مدل رگرسیونی چندگانۀ خطی و آماره ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد بهزیستی فراگیران در حوزۀ آموزش زبان و بهخواستی آن‌ها به ترتیب با ضریب رگرسیونی استاندارد شدۀ 65 و 34 درصد و هر دو با سطح معناداری کمتر از 1 درصد تاثیر مثبت و معناداری بر تمایل فراگیران به تلاش بیشتر در فراگیری زبان انگلیسی دارند. این درحالی است که تنها بهزیستی فراگیران در بستر آموزش زبان انگلیسی با ضریب رگرسیونی استاندارد شدۀ 28 درصد با سطح معنا‌داری کمتر از یک درصد بر  بهزیستی کلان زبان‌آموزان مؤثر بود. بحث: نتایج پژوهش همسو با چارچوب موتیوونیا نشان داد سیاست‌گذاران بهزیستی و آموزش بایستی آماجِ نهاییِ هر حرکتِ انگیزشی را در راستای تلاش برای دست‌یابی به بهزیستی دانسته و برای افزایش عملکرد انگیزشی در فراگیران زبان انگلیسی به سیاست‌گذاری‌های لازم در جهت ایجاد و ارتقاء بخواستی و آموزش بهزیستی‌محور مبادرت نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتیوونیا، انگیزش، بهزیستی، بهخواستی، فراگیری زبان انگلیسی

عنوان انگلیسی Motivonia: Wellbeing and Well-Willing, Two Factors of English Language Learners’ Motivated Behaviour
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Drawing on the overlap between concepts of wellbeing and motivation, based on motivonia, human motivation is derived by the wellbeing experienced in the past, present, and well-willing (desired future wellbeing). Due to the long-term procedure of learning a foreign language and the necessity of intended effort and maintaining motivated behaviour, this study investigated the effect of wellbeing and well-willing as two main motivonic factors on English language learners' intended effort, and probed the impact of English learning wellbeing on learners' general wellbeing. Method: The data were collected during the autumn in 2019, through a self-developed quatitative questionnaire entailing 38 Likert-type scales and some demographic items from 193 students of Islamic Azad University of Islamshahr and six secondary schools in Baharestan county, who were attending private language courses as well. Data analysis was performed using multiple linear regression and Pearson correlation tests via SPSS version 26. Findings: The results revealed that the learners' L2 engaging wellbeing (adjusted R2 = .65, p < .01) and well-willing (adjusted R2 = .34, p < .01) had positive significant effects on their willingness to devote future efforts to learn English. Moreover, the learners' English learning wellbeing (adjusted R2 = .28, p < .01), but not well-willing, indicated significant effect on their global wellbeing. Discussion: The results, in line with motivonia, indicated that policy-makers of wellbeing and education, should consider the ultimate end of any motivational engagement in the direction of promoting wellbeing, and take necessary steps to form and improve well-willing and wellbeing-oriated education in order to enhance motivated behaviour among learners of English.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله motivonia, motivation, wellbeing, well-willing, foreign language learning

نویسندگان مقاله بابک السان | Babak Elsan
Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
گروه زبان انگلیسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران

حسین صادق اوغلی | Hossein Sadeghoghli
Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
گروه زبان انگلیسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران

افسر روحی | Afsar Rouhi
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3566-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهزیستی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات