|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارتهای ارتباطی بینفردی در بین دندانپزشکان بیرجند در سال ۱۳۹۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. دندانپزشکان به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین نمره مهارتهای ارتباطی بینفردی و عوامل مرتبط با آن در دندانپزشکان بیرجند انجام شد. روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 120 دندانپزشک عمومیو متخصص بیرجند انجام گرفت. روش نمونهگیری سرشماری بود و 99 نفر پرسشنامه استاندارد 31 سوالی ارتباطات مشاوره دندانپزشکی را که در پنج حیطه معارفه، تاریخچه، معاینه، خاتمه و بیمار بود را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS و آزمونهای تی و آنالیز واریانس تحلیل شد. یافتهها: 5/44 درصد (44 نفر) از دندانپزشکان عمومیو متخصص مورد بررسی در بازهی سنی 39-30 سال بودند. میانگین نمره مهارت ارتباط بینفردی در دندانپزشکان عمومی 114/75±22/834 و در دندانپزشکان متخصص123/73±19/226 به دست آمد. بین متغییر سن، جنس، رتبه علمی و سابقه کار با نمره مهارت ارتباط بینفردی دندانپزشکان، ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. ارتباط معنادار آماری بین میانگین نمره مهارتهای ارتباطی دندانپزشکان و گذراندن دوره آموزش مهارتهای ارتباطی مشاهده شد (05/0P-Value<). نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباط بین
| |
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای ارتباطی، مهارتهای ارتباط بینفردی، دندانپزشکان. |
|
عنوان انگلیسی |
Interpersonal Communication Skills and the Related Parameters among Dentists in Birjand, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Communication skills are critical in the present era. Due to their professional position, dentists require competent skills for proper rapport with colleagues and patients. This study intended to determine the interpersonal communication skills and the related factors among dentists in Birjand, Iran. Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was performed in 2020 on 120 general and specialist dentists who were selected through consensus sampling in Birjand. The standard Dental Consultation Communications Checklist (DCCC), with 31 items was used as the data collection tool, which was filled out by 99 participants. The data were analyzed through t-test and analysis of variance using SPSS software. Results: There were 44 (44.5%) general and specialist dentists with the age range of 30-39 years. The mean score of interpersonal communication skills was 75.114± 834.22 for general dentists and 73.123±226.19 among the specialist dentists. There was no statistically significant relationship between the variables of age, sex, academic rank and work experience with the dentists' score of interpersonal communication skills. The mean score of the participants' communication skills was significantly higher after having passed the communication skills training course (P-Value< 0.05). Conclusion: The results of the study detected that "communication skills" of dentists ranged from medium to high and due to the positive impact of training on communication skills, planning for courses on effective communication skills and holding practical workshops in this field should be prioritized to improve interpersonal communication among dentists. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication, Personal Communication, Dentists. |
|
نویسندگان مقاله |
نرجس اکبری | narges akbare Oral & Maxillofacial Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. گروه بیماریهای دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
فاطمه ذبیحی | fatemeh zabihi Undergraduate Dentistry Student, Research Committee, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. دانشجوی دندانپزشکی عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
غلامرضا شریف زاده | gholamreza sharifzadeh Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Science, Birjand, Iran. گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
خیراالنساء رمضان زاده | khaironnesa ramazanzade Department of Education and Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-434-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|