راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۹-۱۷

عنوان فارسی عوامل بازدارنده و تسهیل‌کننده آموزش به بیمار از نظر پرستاران رابط آموزش بیمار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آنجایی که آموزش به بیمار، یک استراتژی پایدار در جهت کاهش خطرات بهداشتی درمانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران است، شناسایی عوامل تأثیرگذار در این فرآیند، کمک‌کننده خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل بازدارنده و تسهیل‌کننده آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران مسئول آموزش انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی کلیه پرستاران شاغل مسئول آموزش به بیمار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1399 انجام شد. پرسشنامه محقق‌ساخته شامل مشخصات فردی، عوامل تسهیل‌کننده و عوامل بازدارنده بود. اعتبار علمی از روش اعتبار محتوا تعیین شد. برای تعیین اعتماد علمی ابزار، از آزمون مجدد استفاده که ضریب همبستگی آن 93 درصد بود. سوالات با مقیاس لیکرت، تنظیم و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی، تحلیل شدند. یافته‌ها: مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده، به ترتیب تخصیص امتیاز ویژه برای انجام آموزش به بیمار برای پرستاران (75 درصد)، اختصاص زمانی خاص برای آموزش به بیمار (7/66 درصد)، مشارکت بیمار در برنامه‌ریزی و اجرای آموزش (9/63 درصد) بود. مهم‌ترین عوامل بازدارنده شامل، نداشتن دانش و مهارت برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار (75 درصد)، کمبود وقت آموزش‌دهنده (75 درصد)، عدم آمادگی جسمی و روحی بیمار (3/58 درصد) ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با بیمار و خانواده وی (3/56 درصد). کم ‌اهمیت‌ترین تسهیل‌کننده، ارائه سمینار در مورد استراتژی‌های آموزش و کم اهمیت‌ترین بازدارنده نیز "تفاوت جنسیت آموزش‌دهنده با بیمار" بود. نتیجه‌گیری: با توجه به تعدد عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آموزش بیمار، در نظرگرفتن نظرات مجریان و ذی‌نفعان در طراحی فرآیند آموزش می‌تواند راه‌گشا باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بیمار، پرستار، بازدارنده، تسهیل‌کننده.

عنوان انگلیسی Inhibiting and facilitating factors of patient education from the viewpoint of patient education liaison nurses in Shahid Mohammadi Hospital, Bandar Abbas, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since patient education is a sustainable strategy to reduce health risks and increase patients' quality of life, identifying the factors influencing this process will be helpful. The aim of this study was to determine the factors that inhibit and facilitate patient education from the viewpoint of nurses in charge of education. Methods: In this cross-sectional descriptive study was done on 36 nurses who were responsible for Patients education of shahid mohammadi hospital in 2019. Researcher-made questionnaire including demographic characteristics, facilitators and inhibitors. Scientific validity was determined through content validation method. To determine the scientific reliability of the instrument, re-test was used, which had a correlation coefficient of 93%. The questions were adjusted with a three-point Likert scale and the data were analyzed using SPSS 21 software and descriptive statistical tests. Results: The most important facilitators were special points for patient education for nurses (75%), allocation of special time for patient education (66.7%), patient participation in planning and implementation of education (63.9%) respectively. The most important restrictions included lack of knowledge and skills to recognize the patient's learning needs (75%), lack of trainer time (75%), lack of physical and mental fitness of the patient (58.3%), inability to communicate properly with the patient and his family (56.35%). The least important facilitator was the presentation of seminars on the teaching strategies, and the least important deterrent was the "gender difference between the educator and the patient." Conclusion: Considering the multiplicity of facilitators and inhibitors of patient education, considering the opinions of executives and Beneficiaries in designing the education process can be helpful.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Education, Nurse, Facilitator, Inhibitor.

نویسندگان مقاله سمیره عابدینی | samireh Abedini
Department of Medical Education, School of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

رفعت جوادی | Rafat Javadi
Department of Social Medicine, School of Medicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-167-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات