|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر یادگیری مبتنی بر سناریو به روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاورد یادگیری دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مقایسهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یادگیری مبتنی بر سناریو با به کارگیری استراتژیهای یادگیری فعال به دانشجویان فرصت تعامل و درگیر شدن در موقعیت را فراهم میکند. مطالعهی حاضر به منظور بررسی مقایسهای یادگیری مبتنی بر سناریو به دو روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاوردهای یادگیری دانشجویان پرستاری طراحی گردیده است. روشها: پژوهش حاضر مطالعهای مداخلهای- مقایسهای بود که در نیمسال اول تحصیلی 98-1397 انجام شد. 94 دانشجوی ترم 6 پرستاری دعوت به مطالعه شدند و با تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه کنترل، تدریس با کیس سناریو به روش پرسش و پاسخ و در گروه آزمون تدریس با کیس سناریو به روش بحث گروهی انجام شد. نمره ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی درس مراقبتهای پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری در دو گروه مقایسه شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. جهت تحلیل نمرات دو گروه از آزمون t مستقل، به منظور تعدیل متغیرها از آزمون آنالیز کوواریانس و جهت بررسی ارتباط ویژگیهای دموگرافیک (سن و معدل) با دستاوردهای یادگیری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: آزمون آنالیز کوواریانس با تعدیل متغیرها در دو گروه نشان داد که نمره درس مراقبت پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری با روش تدریس رابطه معنادار داشت (05/0P-Value<) به طوری که میانگین نمره در روش بحث گروهی بیشتر از گروه پرسش و پاسخ با استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو بود. نتیجهگیری: این مطالعه پیشنهاد میکند که استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو با روشهای بحث گروهی میتواند منجر به تسهیل و ارتقای یادگیری دانشجویان گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها، یادگیری، دستاوردها، یادگیری مبتنی بر سناریو، دانشجویان، پرستاری. |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the effect of scenario-based learning through group discussion and question and answer methods on the learning achievement of nursing students: A comparative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Scenario-based learning provides students with the opportunity to interact with each other and engage in the situation through applying active learning strategies. The present study intended to compare scenario-based learning with two methods of group discussion and question and answer on the learning achievement of nursing students. Methods: This interventional-comparative study was conducted during the first semester of the academic year 2018-2019, with 94 nursing students in the 6th semester who were randomly assigned to two groups. In the control group, case scenarios were taught through question and answer method while in the test group, the scenario cases were taught through group discussion method. The final test score of Nursing Care at Home course was compared as a marker of learning achievement between the two groups. To analyze the data, independent t-test was applied to compare the scores of the two groups, covariance analysis test was performed to adjust the variables and to investigate the relationship between demographic traits (age and average score) with learning achievements Pearson Correlation Coefficient was implemented using SPSS 18. Results: Analysis of covariance by adjusting the variables in the two groups detected that the obtained scores from the final exam as a marker of learning achievement had a significant relationship with the teaching method (P-value< 0.05) therefore the average score of the group with discussion method was higher than that of the group with question and answer method in scenario-based learning. Conclusion: Scenario - based learning with group discussion methods can facilitate and promote students' learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning, Achievement, Scenario-Based Learning, Students, Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
مریم باقری | maryam bagheri PhD, Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan دکترای تخصصی، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
اکرم محمدی پلارتی | akram mohammadi pelarti MSc, Nursing, Shafa Specialized Hospital, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. کارشناسی ارشد، پرستاری، بیمارستان تخصصی شفا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
مژگان جوکار | Mozhgan Jokar PhD Student, Nursing, Student Research Committee, School of Nursing & Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran دانشجوی دکترای تخصصی، پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
فخری صبوحی | fakhri sabohi MSc, Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-436-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|