|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: افت تحصیلی، از معضلات اساسی هر سیستم آموزشی است که نه تنها دارای پیامدهای شخصی، بلکه به عنوان یک معضل تأثیرگذار اجتماعی، منجر به به اتلاف هزینههای آموزشی و اختلال در نظام آموزش عالی هر کشوری خواهد گردید. بنابراین، پژوهش حاضر، با هدف تعیین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. روشها: این مطالعهی توصیفی تحلیلی، به روش مقطعی، در سال 92-1391 انجام گرفت. جامعهی پژوهش، تمام دانشجویان استعداد درخشان دچار افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان که 53 نفر بودند، جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامهی محققساخته عوامل افت تحصیلی، شامل چهار حیطهی عوامل مربوط به دانشجو، دانشگاه و محیط آموزشی، خانواده و جامعه و مدرس استفاده شد. روایی پرسشنامه، به روش اعتبار محتوایی و پایایی آن، با آلفای کرونباخ برابر 83/0 اثبات شد. تحلیل دادهها با نرمافزارSPSS انجام شد. یافتهها: مهمترین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، شامل نبود انگیزهی کافی، لذت نبردن از مطالعه، مشکلات روحی ناشی از ناسازگاری با محیط، پایین بودن کیفیت تدریس اساتید، استاندارد نبودن سؤالات امتحانی، نبود سیستم تشویق، عدم توجه کافی به دانشجویان استعداد درخشان از سوی مسئولین و عدم برنامهریزی مناسب آموزشی بود. در تحلیل واریانس، افت تحصیلی با اشتغال (036/0P-Value=)، وضعیت سکونت (018/0P-Value=)، وضعیت اقتصادی (026/0P-Value=)، ابتلا به بیماری (009/0P-Value=)، تحصیلات والدین (043/0P-Value=)، نوع برنامهریزی (010/0P-Value=)، وضعیت حضور در کلاس (012/0P-Value=) و علاقه به رشتهی فعلی (21/0P-Value=)، همبستگی معنیدار داشت. نتیجهگیری: عوامل مختلفی بر افت تحصیلی دانشجویان استعداد درخشان مؤثر است؛ کشف این عوامل و ارائهی راهکارهایی به مدیران آموزشی، امری ضروری و پیشنهادی برای پژوهشگران است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افت تحصیلی، دانشجویان، استعداد درخشان. |
|
عنوان انگلیسی |
Influencing Factors of Educational Underachievement among Talented Students of Semnan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Educational underachievement is a major problem for every educational system, with not only personal issues, but also social impacts, leading to disruptions and waste of training costs. The present study was conducted to determine the influencing factors of educational underachievement among talented students. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in 2012-13. The population consisted of all the 53 talented students with educational underachievement in Semnan University of Medical Sciences. A researcher-made questionnaire on educational underachievement was used to collect data, with four fields, student-related, universities and educational environment, Family and Community, and instructors. Validity and reliability of the questionnaire was calculated with content validity and Cronbach's alpha (0.83). The data was analyzed using descriptive statistics and t-test. Results: The most important factors affecting academic performance were lack motivation, pleasure from studying, emotional problems due to incompatibility with the environment, low quality of teaching, non-standardized exam questions, lack of Incentives, Lack of attention to talented students from authorities and lack of proper planning education. In the analysis, the employment of academic failure (P=0.036), living situation (P=0.018), socioeconomic status (P=0.026), disease (P=0.009), parental education (P=0.043), type of Planning (P=0.010), the presence in the classroom (P=0.012) and the current interest in the field (P=0.021), was found to have a significant correlation. Conclusion: Various factors affect talented students' educational underachievement.Exploring these factors and providing solutions to educational administrators, seem necessary and are recommended to researchers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Educational Underachievement, Students, Talented |
|
نویسندگان مقاله |
محمد میرزایی خواه | mohammad mirzayikhah Master of Educational Management, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch. Bandar Abbas, Iran. کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
حامد رضایی | Medical Student, Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran. دانشجوی دکترای عمومی، پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
ابوالفضل عبدالله پور | abolfazl abdollahpour Anesthesiologist, Department of Anesthesiology, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran. متخصص بیهوشی، گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
حامد وشکویی | hamed veshkouyi Medical Student, Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran. دانشجوی دکترای عمومی، پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-449-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|