راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۴

عنوان فارسی بررسی عوامل استرس‌زای آموزش بالین دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خدمات رشته مامایی دربردارنده سلامت جامعه است. داﻧﺸﺠﻮیﺎن این رشته ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﻨﺶ‌ﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ در ﻣﻌﺮض تنش‌های ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ هم ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ آﻣـﻮزش ﻣﺎﻣﺎﻳﻲ، ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین ﻋﻮاﻣﻞ استرس زا در آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﺎﻣـﺎﻳﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدید. روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی به صورت مبتنی بر هدف در پاییز 1400 انجام شد. اﺑﺰارﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌ی اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌ی ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶ‌زا در آﻣﻮزش بالین ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶزا در ﻫﺸﺖ ﺣﯿﻄﻪ بود که بین 85 دانشجوی مامایی استان خراسان شمالی، توزیع گردید. سپس داده‌ها از طریـق نـرم‌افـزار آماریSPSS  و شاخص‌های آماری میانگین و انحراف معیار و توزیع فراوانی و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها:از 85 دانشجو، 80 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. عوامل استرس‌زای بالین به صورت کلی با نمره 189 در رتبه استرس کم قرار گرفت. حیطه‌های احساسات ناخوشایند و تجربیات بالینی، بیمار، محیط آموزشی، مهارت دانشجو به ترتیب با نمرات 196، 145، 174و 171 در رتبه با استرس کم و حیطه‌های ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و تجربیات بالینی با نمرات 225 و 254 در رتبه با استرس متوسط و حیطه‌ی شخصیت دانشجو با نمره 132 در رتبه بدون استرس قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با توجه به میزان استرس بالاتر در حیطه‌های مربی بالینی و تجربیات بالین، بـرای کـاهش تنش لازم اسـت، با منابع تنش‌زا مقابله شده تـا دانشجویان بتوانند پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک نیروی با ثبـات و کارآمـد بـه انجـام وظایف بپردازنـد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل استرس‌زا، آموزش بالینی، دانشجویان مامایی.

عنوان انگلیسی Examining the stress factors of clinical education midwifery students of Islamic Azad University of North Khorasan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Midwifery services comprise community health. In addition to the tensions of the educational environment, the students of this field are also exposed to the tensions of the clinical environment. With consideration to the importance of midwifery education, the current research was conducted with the aim of determining the stress factors in the clinical education of midwifery students. Methods: This cross-sectional goal-oriented study was conducted in the fall of 1400. The research tools consisted of a personal information questionnaire and a survey questionnaire on stress factors in clinical education, including stress factors in eight areas, which were distributed among 85 midwifery students in North Khorasan province. Then, the data were analyzed using the statistical software SPSS 23 and statistical indicators of mean, standard deviation, frequency distribution and Chi-square. Results: 80 out of 85 students completed the questionnaires. Clinical stressors were generally ranked as low stress with a score of 189. The areas of unpleasant feelings and clinical experiences, patient, educational environment and student's skills were ranked as low stress with the respective scores of 196, 145, 174, 171. Clinical instructor and clinical experiences areas with scores of 225 and 254 ranked as medium stress. The student's personality was ranked as stress-free with a score of 132. Conclusion: Considering the higher level of stress in the areas of the instructor and clinical experiences, it is necessary to reduce the tension by dealing with its sources so that the students can perform their duties as stable and efficient forces after graduation.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stressful Factors, Clinical Education, Midwifery Students.

نویسندگان مقاله رویا جاجوندیان | roya jajvandian
MSc, Physiology, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery. Bojnourd Branch, Islsmic Azad University, Bojnourd, Iran.
کارشناسی ارشد، فیزیولوژی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

میترا مهدویان | Mitra Mahdavian
PhD, Reproductive Health, Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery. Bojnourd Branch, Islsmic Azad University, Bojnourd, Iran.
دکترای تخصصی، بهداشت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

اکرم اصلانی | akram aslani
MSc, Midwifery, Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery. Bojnourd Branch, Islsmic Azad University, Bojnourd, Iran.
کارشناسی ارشد، مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

سمیه مکوندی | somaye makvandi
PhD, Reproductive Health, Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery. Ahvaz Branch, Islsmic Azad University, Ahvaz, Iran.
دکترای تخصصی، بهداشت باروری، گروه مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران.

لیلا کریمی | leila karimi
PhD, Reproductive Health, Department of Nursing, Faculty of Nursing. Baghiatallah University, Tehran, Iran.
دکترای تخصصی، بهداشت باروری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-446-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات