|
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۰-۱۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی تأثیر آموزش بر پذیرش پرتال در سازمانهای مردمنهاد مرتبط با سلامت براساس مدل پذیرش فناوری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پرتالهای سازمانی در افزایش کارآمدی سازمانهای مردمنهاد نقش کلیدی دارند. با توجه به اینکه آموزش بهعنوان یکی از عوامل مهم میتواند بر برداشت ذهنی افراد از مفید بودن و پذیرش و استفاده از آن تأثیرگذار باشد، این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر آموزش بر پذیرش پرتال در سازمانهای مردمنهاد مرتبط با سلامت براساس مدل پذیرش فناوری انجام شد. روش ها مطالعه حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان سازمانهای مردمنهاد مرتبط با سلامت شهر تبریز در سال 1398 بود. از این میان 32 نفر از کارکنان با استفاده از روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد عوامل مؤثر بر پذیرش و بهکارگیری فناوری بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها میانگین سنی شرکتکنندگان در مطالعه 46 سال بود. 59/38 درصد از شرکتکنندگان دارای سطح مهارت و آشنایی متوسط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات بودند و 68/75 درصد از آنها نیز با پرتال آشنایی نداشتند. نتایج آزمون نشان داد میان نتایج حاصل از ارزیابی پذیرش فناوری پرتال قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود داشت (P=0/05). نتیجه گیری یافتههای مطالعه حاضر بیانگر آن است که آموزش تأثیر مثبتی در بهبود پذیرش فناوری پرتال در سازمانهای مردمنهاد مرتبط با سلامت داشته است. بنابراین لازم است برنامهریزان، تأثیر این عامل را در سیاستهای خود در نظر بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، پرتال، سازمان، فناوری |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Education on the Adoption of Patient Portals by Health-related Non-Governmental Organizations Using the Technology Acceptance Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Organizational portals play a key role in increasing the efficiency of Non-Governmental Organizations (NGOs). Considering that education can affect the perception of their usefulness, acceptance and adoption, this study aims to assess the effect of education on the adoption of patient portals by health-related NGOs using the technology acceptance model. Methods The is an applied study. The statistical population consists of all employees of health-related NGOs in Tabriz, Iran in 2019. Of these, 32 were selected by a random sampling method. The data collection tool was a questionnaire assessing factors affecting the adoption of technology with acceptable validity and reliability. Data analysis was performed using paired t-test, Pearson correlation test, and linear regression in SPSS v. 22 software. Results The mean age of participants was 46 years; 59.38% had moderate computer skills and familiarity with information technology, formation technology, formation technology, formation technology, and 68.75% were not familiar with the portals. There was a significant difference in the adoption of portal technology before and after the education (P=0.05). Conclusion The educational intervention has a positive impact on improving the patient portal adoption in health-related NGOs. Therefore, the planners need to consider the effect of this method in their policies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, Portal, Organizations,Technology |
|
نویسندگان مقاله |
الهام مسرت | Elham Maserat Department of Medical Informatics, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran. گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده علومپزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
مهستی علیزاده | Mahasti Alizadeh Department of Community and Family Medicine, Social Determinants of Health Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. گروه جامعه و پزشکی خانواده، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی تبریز، تبریز، ایران.
زینب محمدزاده | Zeinab Mohammadazdeh Department of Health Information Technology, School of Management & Medical informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علومپزشکی تبریز، تبریز، ایران.
آنا ترکمن نیا | Anna Torkmania Department of Medical Informatics, School of Management & Medical informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. کارشناسیارشد، انفورماتیک پزشکی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علومپزشکی تبریز، تبریز، ایران.
امیر تراب میاندوآب | Amir Torab-Miandoab Department of Health Information Technology, School of Management & Medical informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علومپزشکی تبریز، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-603-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|