مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی بررسی اثر پیش‌بینی‌کننده اعتیاد به اینترنت بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری
چکیده فارسی مقاله هدف: دانشجویان علوم‌پزشکی با فشار روانی جو بیمارستان و برخورد با مشکلات بیماران نیز روبه‌رو بوده و بیشتر در معرض آسیب هستند. بنابراین ضروری است تا مشکلات تحصیلی و سلامت روان ازجمله اعتیاد به اینترنت و ارتباطش با اهمال‌کاری تحصیلی بررسی شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر پیش‌بینی‌کننده اعتیاد به اینترنت بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری انجام شد.  روش ها: مطالعه توصیفی‌مقطعی حاضر سال 1398 روی 392 دانشجوی دانشکده پرستاری (پرستاری، فوریت پزشکی و اتاق عمل) که به ‌روش سهمیه‌ای انتخاب شدند در دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، اعتیاد به اینترنت یانگ و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار، تعداد و درصد) و تحلیلی(تی‌تست، آنالیز واریانس، رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد. یافته ها: ضریب همبستگی پیرسون حاکی از ارتباط مثبت و معنی‌داری بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی بود(0/05>P). آزمون رگرسیون نشان داد که همه ابعاد اعتیاد به اینترنت (0/186= R2‌تعدیل‌شده) به‌طور معنی‌داری اهمال‌کاری تحصیلی را ‌پیش‌بینی می‌کنند. مقدار بتای استاندارد‌نشده نشان داد که سهم کنترل / مدیریت زمان در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی 2/14 و سهم اشتیاق/مشکلات اجتماعی در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی 2/018 است. میانگین اعتیاد به اینترنت (2/81±20/69) و اهمال‌کاری تحصیلی (2/48±64/4) گزارش شد. نتیجه گیری: با توجه به نقش پیش‌بینی‌کننده ابعاد مدیریت زمان و بهبود روابط اجتماعی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان باید بر نقش مدیریت و برنامه‌ریزی سیستم آموزشی در حیطه‌های مختلف آموزش به والدین و دانشجویان تأکید کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت زمان، روابط بین‌فردی، اختلال اعتیاد به اینترنت، اهمال‌کاری تحصیلی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Investigating the Role of Internet Addiction in Predicting Academic Procrastination in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Nursing students deal with psychological stress due to exposure to the hospital atmosphere and contact with patients; hence, they are more prone to harms. It is necessary to investigate their academic and mental health problems, including addiction to Internet, and its relationship with their academic procrastination. Therefore, the present study aims to determine the role of Internet addiction in predicting the academic procrastination in nursing students. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2018 on 392 nursing students at Shahrekord University of Medical Sciences who were selected by quota sampling method. A demographic information form, Young's Internet Addiction Test (IAT), and Solomon and Rothblum's academic procrastination questionnaire were used to collect data. Data were analyzed in SPSS v. 16 software using descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency, and percentage) and analytical tests (t-test, analysis of variance, regression analysis, Pearson correlation test).  Results: Pearson correlation test results showed a positive and significant relationship between Internet addiction and academic procrastination (P< 0.05). Regression analysis results showed that all dimensions of IAT (adjusted R2= 0.186) significantly predicted academic procrastination. The non-standardized beta value showed that the shares of low time control/management and salience/neglect of social life in predicting academic procrastination were 2.14 and 2.018, respectively. The mean scores of IAT and academic procrastination were reported 20.69±2.81 and 64.4±2.48, respectively. Conclusion: Considering the roles of poor time management and neglect of social life in predicting the nursing students' academic procrastination, their importance should be emphasized to the parents and students. Screening students for academic problems and procrastination and identifying the related factors as well as increasing students' awareness and skills to manage time and improve social relations should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Time management, Interpersonal relations, Internet Addiction, Academic procrastination, Nursing students

نویسندگان مقاله مصطفی روشن زاده | Mostafa Roshanzadeh
Department of Nursing, Faculty of Nursing, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری،‌ دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

علی تاج آبادی | Ali Tajabadi
Department of Emergency Medicine, Faculty of Paramedicine, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran.
سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی

بهاره مظهری دهکردی | Bahareh Mazhari Dehkordi
Operating Room Expert, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
کارشناس اتاق عمل، دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

سمیه محمدی | Somayeh Mohammadi
Department of Nursing, Faculty of Nursing, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری،‌ دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-578-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات