مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۸-۶۱

عنوان فارسی مطالعه وضعیت سواد سلامت در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله هدف: سواد سلامت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت است این مطالعه به‌منظور بررسی سطح سواد سلامت دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در شهر بندرعباس انجام شد.  روش ها: مطالعه توصیفی‌تحلیلی و مقطعی حاضر در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش 447 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی بندرعباس بودند که 218 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد سواد سلامت بزرگسالان ایرانی  استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه با  آزمون آلفای کرونباخ0/81 به‌ دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کولموگروف ـ اسمیرنوف، من‌ویتنی، کروسکال والیس و تعقیبی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌دار 5 درصد بوده است. یافته ها: نتایج نشان داد مقایسه میانگین نمرات دانشجویان دختر در دو بُعد خواندن ((P=0/015 و درک (P=0/008) وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به دانشجویان پسر نشان می‌دهد. همچنین نتایج نشان‌دهنده روند افزایشی در سطح سواد سلامت دانشجویان سال دوم بود. نتیجه گیری: گنجاندن یک برنامه درسی هدفمند جهت بالا بردن سواد سلامت در تمامی رشته‌ها در تمامی دانشکده‌هاُ به‌ویژه دانشکده پیراپزشکی و رشته‌هایی همانند رشته فناوری اطلاعات سلامت در ارتقای سطح سواد سلامت دانشجویان مفید است. این امر می‌تواند در افزایش توانایی دانشجویان در مراقبت از خود و خانواده و پیشبرد اهداف آموزشی در آینده شغلی آنان تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، ایران، دانشجویان، آموزش سلامت

عنوان انگلیسی The Health Literacy Status of Students in Allied Medical Sciences, Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Health literacy is one of the most important indicators of health knowledge. This study aims to evaluate the health literacy level of students in Allied Medical Sciences, Hormozgan University of Medical Sciences (HUMS), Hormozgan, Iran. Methods: This is a descriptive-analytical study with cross-sectional design conducted in 2019. The study population consists of all students in the School of Allied Medical Sciences, HUMS. Out of 447 students, 218 were selected by stratified random sampling method. The Health Literacy for Iranian Adults (HELIA) questionnaire was used to collect the data. Data were analyzed  in SPSS software using Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, and post hoc tests. The significant level was set at 0.05. Results: The mean scores of female students in two dimensions of reading (P=0.015) and comprehension were significantly higher compared to male students (P=0.008). The results of Kruskal-Wallis test showed an increasing trend in the level of health literacy in the second-year students. Conclusion: Incorporating a targeted curriculum in disciplines such as health information technology in all faculties of HUMS especially the Allied Medical Sciences, is useful in promoting the students' health literacy. This can be effective in increasing the students' ability to take care of themselves and their families and in advancing their educational goals in the future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Literacy, Iran, Students, Health Education

نویسندگان مقاله پروین لک بالا | Parvin Lakbala
Social Determinants in Health Promotion Research Center, Hormozgan Health Institute, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

فاطمه مزمت | Fatemeh Mazemmat
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

زهرا ارزاقی | Zahra Arzaghi
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

نرگس میری | Narges Miri
Department of Health Information Technology, Faculty of Paramedicine, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات