|
، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۶۸۸-۷۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توانبخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی گروه هدف مناسبی برای توانبخشی شناختی هستند، چراکه مشکلات رفتاری آنها اعم از بیتوجهی، تکانشگری و بیشفعالی خاستگاه شناختی و مغزی مشخصی دارند. این انطباق رفتار با کارکرد شناختی فرصت ترمیم رفتار با تقویت کارکرد شناختی را فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش توانبخشی شناختی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان روشی نوین، با روش توانبخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی، انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمهتجربی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا 12سال مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی در شهر تهران در سال 1398 بود که با روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه دوازدهنفری قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون شرکتکنندگان با مقیاس رتبهبندی اختلال نقص توجه-بیشفعالی و آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری رایانهای مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه اول آزمایش، بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی و گروه دوم آزمایش، بسته توانبخشی شناختی رایانهای کاپیتان لاگ را دوازده جلسه به صورت دو بار در هفته دریافت کردند. در این مدت در گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. از هر سه گروه بعد از اجرای مداخله پسآزمون گرفته شد. از تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه26 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با شناسه IR.IAU.CTB.REC.1400.001 به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی رسیده است. یافته ها یافتهها نشان دادند که هر دو روش مداخله توانبخشی شناختی بر کارکردهای شناختی (توجه انتخابی، توجه پایدار) کودکان اختلال نقص توجه و بیشفعالی (0/01P). نتیجه گیری: توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به اندازه توانبخشی شناختی کلاسیک بر توجه انتخابی و توجه پایدار کودکان اختلال نقص توجه و بیشفعالی تأثیرگذار است و روش توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به عنوان رویکردی نوین در توانبخشی این اختلال میتواند مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانبخشی شناختی، واقعیت مجازی، کارکردهای اجرایی، اختلال نقص توجه-بیشفعالی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality-based Cognitive Rehabilitation With Classical Cognitive Rehabilitation on Improving Executive Function in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder are a good target group for cognitive rehabilitation Because their behavioral problems, including inattention, impulsivity, and hyperactivity, have a specific cognitive and cerebral origin. This adaptation of behavior to cognitive function provides an opportunity to repair behavior by strengthening cognitive function. This study aimed to compare the effectiveness of cognitive rehabilitation based on virtual reality technology as a new method and classical cognitive rehabilitation in improving the executive functions of children with attention deficit hyperactivity disorder. Methods & Materials: This research was a quasi-experimental study using a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all children aged 7-12 years with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Tehran in 1398 who were selected by convenience sampling method and randomly divided into 3 groups of 12 people. In the pre-test stage, participants were assessed with the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale and the Computer Integrated Visual and Auditory Test (IVA-2). The first group received a virtual reality-based cognitive rehabilitation package and the second group received a Captain Log computer cognitive rehabilitation package, 12 sessions twice a week. No intervention was performed in the control group during this period. Post-tests were taken from all 3 groups after the intervention. Univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to analyze the data using SPSS software v. 26. Ethical Considerations: This study was approved by the Research Ethics Committee of the Islamic Azad University, Central Tehran Branch (Code: IR.IAU.CTB.REC.1400.001). Results: The results showed that both methods of cognitive rehabilitation intervention had a significant effect on cognitive functions (selective attention, sustained attention) of Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) children (P< 0.01). But no significant difference was observed between the mean scores of selective attention and sustained attention in the first experimental group and the second experimental group (P>0.05). Conclusion: Virtual reality-based cognitive rehabilitation is as effective as classical cognitive rehabilitation on selective attention and sustained attention in children with ADHD. Virtual reality-based cognitive rehabilitation can be used as a new approach to rehabilitating this disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Rehabilitation, Virtual Reality, Executive Functions, Attention Deficit-Hyperactivity Disorder |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا براتی | Zahra Barati Department of Psychology, Facultu of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مژگان سپاه منصور | Mojgan Sepahmansour Department of Psychology, Facultu of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
شکوفه رادفر | Shokoofeh Radfar Behavioral Sciences Research Center, Life Style Institute, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشگاه علومپزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6493-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|