، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۸۴۰-۸۴۹

عنوان فارسی مقایسه مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی کودکان کاشت حلزون شده و کودکان طبیعی تک‌زبانه فارسی‌زبان چهار تا شش‌ساله
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی به عنوان جزئی از مهارت‌های پردازش واجی می‌توانند پیش‌بینی‌کننده میزان موفقیت در اکتساب مهارت‌های نوشتاری و خواندن باشند. آگاهی واج‌شناختی یکی از حوزه‌های دارای مشکل در کودکان درون‌دادی شدید و عمیق است که کمتر در این کودکان مورد پژوهش قرار گرفته است؛ بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی این مهارت‌ها در کودکان کاشت حلزون ‌شده و مقایسه با همتایان طبیعی آن‌ها بود. مواد و روش ها: جمعیت مورد مطالعه این تحقیق شامل 25 کودک کاشت حلزون شده و 25 کودک طبیعی در محدوده سنی چهار تا شش سال و تک‌زبانه (فارسی‌زبان) بود. کودکان کاشت حلزون شده به روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توان‌بخشی نغمه مشهد و کودکان طبیعی نیز از مهد کودک‌های شهر مشهد انتخاب شدند. پس از انتخاب آزمودنی‌ها، آزمون آگاهی واج‌شناختی روی هر کودک اجرا شد. سپس میانگین نمرات مربوط به هریک از خرده‌آزمون‌ها در دو گروه طبیعی و کاشت حلزون شده محاسبه شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و آزمون آماری من‌ویتنی مورد مقایسه قرار گرفت. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.MUMS.REC.1396.263 در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به ثبت رسیده است. یافته ها: میانگین امتیازات کودکان کاشت حلزون شده در تمام خرده‌آزمون‌های آگاهی واج‌شناختی از کودکان طبیعی به طور معنی‌داری پایین‌تر بود (P< 0/05). نتیجه گیری: کودکان گروه کاشت حلزون شده، عملکرد ضعیف‌تری در مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی نسبت به کودکان طبیعی داشتند. به نظر می‌رسد ضعف کودکان کاشت حلزون در مهارت‌های آگاهی واجی با محرومیت شنیداری قبل از کاشت حلزون در ارتباط باشد که تسریع در انجام عمل در سنین پایین و اجرای یک برنامه توان‌بخشی کارآمد را می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی واج‌شناختی، کاشت حلزون، درون‌داد، کودکان

عنوان انگلیسی Comparing the Phonological Awareness Skills Between Persian-speaking Monolingual Cochlear-implanted and Healthy Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Phonological awareness skills, as part of phonological processing abilities, can predict the extent of success in acquiring written and reading skills. Phonological awareness skills are of concern in children with severe and profound hearing loss, which has been less studied in this population. Thus, this study aimed to evaluate these skills in Cochlear-Implanted (CI) children and compare them with their healthy counterparts. Methods & Materials: The study population included 25 CI children and 25 healthy children, aged 4-6 years, who were monolingual Persian speakers. The selected CI and healthy children were selected from the Rehabilitation Center of Naqmeh and the Kindergartens in Mashhad, City, Iran, respectively. After selecting each participant, the test of phonological awareness was administered. To compare the mean scores of each subtest, the obtained data were analyzed in SPSS v. 21 using the Mann-Whitney U test. Ethical Considerations: This study was approved by the Research Ethics Committee of Mashhad University of Medical Sciences (Code: IR.MUMS.REC.1396.263). Results: The mean scores of CI children were significantly lower than that of their healthy peers in all phonological awareness subscales (P< 0.05). Conclusion: The obtained data suggested that healthy children presented better performance than the CI children in the phonological awareness test. Poor phonological awareness skills in CI children seem to be associated with hearing deprivation before cochlear implantation; thus, it requires to speed up surgery at an early age and the implementation of an effective rehabilitation program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phonological awareness, Cochlear implant, Hearing loss, Children

نویسندگان مقاله صدیقه صفائیان تیتکانلو | Sedigheh Safaeian Titkanlou
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

تکتم مالکی شاه محمود | Toktam Maleki Shahmahmood
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

زهرا قیومی انارکی | Zahra Ghayoumi-Anaraki
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

فاطمه حارث آبادی | Fatemeh Haresabadi
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مجید حدادی اول | Majid Haddadi Avval
Department of Audiology, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

محدثه سلطانی | Mohaddeseh Soltani
Department of Speech Therapy, Naghmeh Center, Mashhad, Iran.
گروه گفتاردرمانی، مرکز نغمه، مشهد، ایران.

محسن رجعتی حقی | Mohsen Rajati Haghi
Department of Ear, Nose and Throat, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه گوش، حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6263-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات