|
، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۹۲-۲۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثرات تجویز توأم ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موشهای صحرایی نر بالغ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بیماری آلزایمر شایعترین علت دمانس در میان افراد مسن است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات همافزایی ممانتین و ویتامین D بر بهبود اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی نر بالغ مدل بیماری آلزایمر انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی موشهای صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 9 گروه هفتتایی تقسیم شدند؛ کنترل، تخریب NBM (تخریب الکتریکی دوطرفه NBM)، شاهد تخریب (ورود الکترود به NBM بدون القای جریان الکتریکی)، تخریب NBM + حلال ممانتین و ویتامین D (سالین، روغن کنجد، سالین+روغن کنجد)، تخریب NBM + ویتامین D، تخریبNBM + ممانتین و تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین. یک هفته بعد، موشهای صحرایی به مدت پنج روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. 25روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه بلند مدت انجام گرفت. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاقEE/ 97, 24, 3061243/ scu.ac.ir توسط کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز به تصویب رسیده است. یافته ها: تخریب دوطرفه NBM منجر به کاهش یادگیری فضایی در مقایسه با گروههای کنترل و شاهد تخریب شد. در گروههای حلال ممانتین و ویتامین D در مقایسه با گروه تخریب NBM هیچ تغییری در یادگیری فضایی مشاهده نشد. یادگیری و حافظه فضایی در گروه تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین (001/0˂P) در مقایسه با گروههای تخریب NBM + ویتامین D (01/0˂P) و تخریب NBM + ممانتین (05/0˂P) به طور معنیداری بهبود یافت. علاوه بر این بین نتایج روز پنجم آموزش و آزمون فراخوانی حافظه روز سیام تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که تجویز توأم ویتامین D و ممانتین در مقایسه با ممانتین یا ویتامین D بهتنهایی در بهبود اختلال یادگیری و حافظه فضایی در موشهای صحرایی مدل بیماری آلزایمر مؤثرتر بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ویتامین D، ممانتین، یادگیری فضایی، هسته قاعدهای مگنوسلولاریس، بیماری آلزایمر |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Co-Administration of Memantine And Vitamin D on Spatial Learning and Memory Impairment in Adult Male Rats Model of Alzheimer’s Disease |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Alzheimer's disease is the most common causes of dementia among the elderly people. The aim of this study was to evaluate the synergistic effects of memantine and vitamin D on spatial learning and memory impairment in adult male rat model of Alzheimer's disease. Methods & Materials: In this experimental study, male Wistar rats were randomly divided into nine groups (n=7): 1= Control, 2= NBM lesion (received bilateral electric lesion of NBM), 3= Sham (the electrode was entered into the NBM with no electric lesion), 4= NBM lesion+ Vehicle Memantine (received saline), 5= NBM lesion+ Vehicle Vitamin D (received saline), 6= NBM lesion+ Vehicle Memantine+ Vehicle Vitamin D (received saline plus sesame oil), 7= NBM lesion+ Vitamin D; 8= NBM lesion+Memantine, and 9= NBM lesion+Vitamin D+Memantine. After one week, the rats were trained to perform the Y-maze task for five days. Twenty five days after training, a retention test was performed to evaluate their long-term memory. Ethical Considerations: This study with research ethics code of "EE/ 97, 24, 3061243/scu.ac.ir" was approved by the Research Ethics Committee of Shahid Chamran University of Ahvaz In Iran. Results: Bilateral NBM lesion reduced spatial learning in comparison with control and sham groups. No effect on spatial learning was observed in NBM lesion+ Vehicle Memantine and NBM lesion+ Vehicle Vitamin D groups compared to the NBM lesion group. Spatial learning and memory in NBM lesion +Vitamin D+Memantine group (P< 0.001) was significantly improved compared to NBM lesion+Vitamin D (P< 0.01) and NBM lesion+Memantine (P< 0.05) groups. Moreover, no significant difference was observed between the results in the 5th day of training and the memory retention at the 30th day. Conclusion: Co-administration of memantine and vitamin D is more effective than memantine or vitamin D alone in spatial learning and memory improvement in rat model of Alzheimer's disease. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Vitamin D, Memantine, Spatial learning, Nucleus basalis of magnocellularis, Alzheimer’s disease |
|
نویسندگان مقاله |
نسترن زمانی | Nastaran Zamani Department of Biology, Faculty of Science, Payame noor university, Tehran, Iran. گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
احمد علی معاضدی | Ahmad Ali Moazedi Department of Biology, Faculty of Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.; Stem Cells Technology Research Center, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.؛ مرکز تحقیقات سلولهای بنیادی و فناوری ترانسژنیک، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5166-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|