، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۳۱۸-۳۴۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر برنامه Coping Cat بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مراجعه‌کننده به دندان‌پزشکی: تک موردی
چکیده فارسی مقاله اهداف: با توجه به افزایش روزافزون مراجعین دندان‌پزشکی کودکان و از طرفی پرهزینه و ترس‌آور بودن استفاده از شیوه‌های التیام‌بخش، برای درمان اضطراب دندان‌پزشکی کودکان به روش‌های روان‌شناختی نیاز است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر برنامه Coping Cat بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان 7 تا 12 ساله مشهد است. این کودکان در اردیبهشت ماه سال 1398 به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کردند. مواد و روش ها: در این پژوهش، طرح مطالعه موردی همراه با خط پایه چندگانه و پیگیری یک ماهه به کار برده شد. نمونه پژوهش چهار نفر بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی‌ها 16 جلسه درمانی (هفته‌ای 2 جلسه) آموزش مبتنی‌بر برنامه Coping Cat را دریافت کردند. از پرسش‌نامه نظم‌جویی شناختی هیجان فرم کودکان و پرسش‌نامه اضطراب کودکان اسپنس و تاب‌آوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (2009) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل نگاره‌ای و تعیین درصد بهبودی استفاده کردیم. اطلاعات پرسش‌نامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss نسخه 21 بررسی، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نمرات اضطراب در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کودک اول از 62 به 44 با نرخ بهبودی (0/29)، در کودک دوم از 57 به 37 با نرخ بهبودی (0/35)، در کودک سوم از 48 به 35 با نرخ بهبودی (0/27) و در کودک چهارم از 55 به 25 با نرخ بهبودی (0/54) کاهش یافت. نمرات تاب‌آوری در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کودک اول از 52 به 75 با نرخ بهبودی (0/44)، در کودک دوم از 43 به 66 با نرخ بهبودی (0/53)، در کودک سوم از 58 به 74 با نرخ بهبودی (0/27) و در کودک چهارم از 64 به 89 با نرخ بهبودی (0/39) افزایش یافت. همچنین مؤلفه‌های نظم‌جویی هیجانی نیز در کودکان بهبود چشمگیری داشت. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مبتنی‌بر روش Coping Cat در کاهش علائم اضطرابی، افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری کودکان 7 تا 12ساله مراجعه‌کننده به دندان‌پزشکی اثربخش بوده است و از این روش می‌توان برای کاهش نشانه‌های اضطرابی و افزایش نظم‌جویی شناختی هیجان و تاب‌آوری استفاده کرد. این روش به کودک کمک می‌کند تا بر افکار منفی آگاهی پیدا کند، بین فکر و فکرهای منفی خود شواهد پیدا کند، برای مقابله با اضطرابش، مهارت‌هایی را بیاموزد و این مهارت‌ها را تمرین و تکرار کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مبتنی‌بر برنامه Coping Cat، اضطراب، نظم‌جویی شناختی هیجان، تاب‌آوری، دندان‌پزشکی

عنوان انگلیسی The Effects of Coping Cat Program on Anxiety, Emotion Regulation, and Resilience in Children Referring to Dentistry: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The number of pediatric dental clients is on the rise. Besides, the relevant methods are costly and concerning; therefore, psychological methods are required to treat pediatric dental anxiety. The current study aimed to evaluate the effects of the Coping Cat Program (CCP) on anxiety, Emotion Regulation (ER), and resilience among 7- to 12-year-old children.  Methods & Materials: This was a case study with multiple baselines and a one-month follow-up design. The research sample included 4 subjects referring to the dental clinic in Mashhad City, Iran, in May 2017. The study participants were selected by the purposive sampling method. The study subjects received 16 therapy sessions (2 weekly sessions) based on the CCP. The child version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-k) and Spence Children's Anxiety Scale-Child (SCAS-Child) were used to collecting the required data. For data analysis, the graphical analysis method and the determination of recovery percentage were applied. The obtained data were analyzed using SPSS v. 21. Findings: Anxiety scores in the pretest and posttest in the first child ranged from 62 to 44 with the recovery rate of 0.29; in the second child, it ranged from 57 to 37, with a recovery rate of 0.35; in the third child, it ranged from 48 to 35, with a recovery rate of 0.27, and in the fourth child, this rate decreased from 55 to 25 with a recovery rate of 0.54. Resilience scores in the pretest and posttest in the first child ranged from 52 to 75, with a recovery rate of 0.44, in the second child, it was from 43 to 66, with a recovery rate of 0.53; in the third child, it ranged from 58 to 74, with a recovery rate of 0.27, and in the fourth child, it increased from 64 to 89, with a recovery rate of 0.39. ER components also significantly improved in the examined children. Conclusion: The present study data indicated that CCP was effective in reducing anxiety symptoms as well as increasing ER and resilience among children aged 7 to 12 years referring to dentistry. Thus, this method can be used to reduce anxiety symptoms and increase ER and resilience in this population. This method helps the child to become aware of negative thoughts, find evidence respecting their negative thoughts, cope with anxiety, learn skills, and practice and repeat these skills. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coping cat program, Anxiety, Emotion regulation, Resilience, Dentistry

نویسندگان مقاله لیلا شاکری منش | Liela Shakerimanesh
Department of Psychology, Graduate of Kavian Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.
گروه روان‌شناسی، مؤسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.

فاطمه حاجی اربابی | Fatemeh Hajiarbabi
Department of Psychology, Graduate of Kavian Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.
گروه روان‌شناسی، مؤسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.

آرش پیوندی یزدی | Arash Peivandi Yazdi
Lung Diseases Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات بیماری‌های ریه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3269-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات