|
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۴۴-۲۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و تکنیک پارادوکسیکال تایم تیبل بر وسواس عملی افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: اختلال وسواس فکری عملی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی میباشد. تقریباً هر ساله پنج میلیون آمریکایی به این اختلال مبتلا میشوند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و تکنیک پارادوکسیکال تایم تیبل بر وسواس عملی افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع طرح آزمایشی گسترشیافته با پیشآزمون پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه بیماران سرپایی مبتلا به وسواس اجباری بود که به مطبهای خصوصی و مراکز بالینی و رواندرمانی شهر تهران در سال 1397 مراجعه کرده بودند. از میان آنها 45 نفر به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و سپس در سه گروه پانزدهنفره به صورت تصادفی گمارده شدند. مراجعان گروه اول تکنیک مواجهه و جلوگیری از پاسخ (هشت جلسه) و مراجعان گروه دوم روش پارادوکسیکال تایم تیبل (چهار جلسه) را به صورت انفرادی دریافت کردند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه وسواس فکری عملی مادزلی (1997) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (مانکووا) و نسخه 23 نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ و تکنیک پارادوکسیکال تایم تیبل بر کاهش وسواس فکری عملی به طور معناداری اثربخش بود. همچنین نتایج نشان داد اثربخشی تکنیک پارادوکسیکال تایم تیبل از تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ بیشتر بود (P< 0/001). نتیجه گیری: درمان پارادوکسیکال تایم تیبل به عنوان درمان جایگزین تکنیک مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ میتواند راهبردهای تفکر ناسازگار در مورد نگرانی و همچنین نظارت غیرقابل انعطاف بر تهدید را در افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری از بین ببرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مواجهه همراه جلوگیری از پاسخ، پارادوکسیکال تایم تیبل، وسواس عملی، وسواس جبری |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effect of Exposure and Response Prevention and Paradoxical Time Table Therapy Techniques on the Obsessive-Compulsive Disorder Patients |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is one of the most common psychiatric disorders. Almost about five million Americans are identified with OCD every year. The purpose of this study was to compare the effectiveness of the Exposure and Response Prevention (ERP) and paradoxical time table therapy technique on OCD patients. Methods & Materials: This experimental study was an extension of the multi-group pre-test post-test design. The statistical population of the study consisted of all OCD patients referred to private clinics and psychotherapy centers in Tehran in 2018, of whom 45 cases were selected through available sampling randomly assigned to three groups of 15. Patients in the first group received ERP (8 sessions) and patients in the second group received a paradoxical time table technique (4 sessions) individually. In the present study, the Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory (1997) was used. The data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA) using SPSS software. Findings: The results showed the significant effectiveness of ERP and the paradoxical time table technique on the reduction of OCD (P< 0.001). Conclusion: Paradoxical time table therapy, as an alternative treatment of response prevention technique, can eliminate maladaptive thinking strategies about anxiety as well as uncompromising threat monitoring in OCD patients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Counter-response technique, Exposure and Response Prevention (ERP), Paradoxical Time Table Technique, Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) |
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه احمدی | Sadighe Ahmadi PhD. student in Psychology, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
آذرمیدخت رضایی | Azarmidokht Rezaei Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
سیامک سامانی | Siamak Samani Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran. دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
سلطانعلی کاظمی | Sultanali Kazemi Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3093-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت روان |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|