|
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۷۲-۳۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر ورزش بر عزت نفس و شادکامی دانشجویان اتاق عمل |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: فعالیتهای بدنی باعث افزایش سلامت روانی، تقویت احساس ارزشمندی، کاهش افسردگی و افزایش قدرت ذهنی میشود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ورزش بر عزت نفس و شادکامی دانشجویان اتاق عمل انجام شد. روش ها: این پژوهش، مطالعهای نیمهتجربی است. مشارکتکنندگان، هشتاد نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک بودند که پس از اخذ رضایتنامه کتبی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی ساده (قرعهکشی) به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه چهل نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی هشت هفته به مدت سی دقیقه در روز پیادهروی فردی داشتند. عزت نفس و شادکامی هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه شادکامی آکسفورد سنجیده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوجی در نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات عزت نفس و شادکامی قبل از آزمایش در گروه آزمایش به ترتیب 3±4/23 و 19/01±43/08 و در گروه کنترل 3/47±4/30 و 19/48±39/40 و بعد از آزمایش در گروه آزمایش3/85±6 و 19/28±52/16 و در گروه کنترل3/97±4/75 و 18/80±41/05 بود. نتایج اختلاف معناداری را در گروه آزمایش نشان داد (P< 0/05)، در حالی که در گروه کنترل، قبل و بعد از آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نشد (P>0/05). نتیجه گیری: ورزش میتواند در افزایش عزت نفس و شادکامی دانشجویان نقش مؤثری داشته باشد و از این طریق موجب ارتقای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی آنها شود؛ بنابراین توصیه میشود تا برنامههای ورزشی در راستای ارتقای شادکامی و افزایش عزت نفس دانشجویان در دانشگاه برگزار شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ورزش، شادکامی، عزت نفس، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Exercise on Self-Esteem and Happiness of Operating Room Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Physical activity increases mental health, enhances feelings of worth, reduces depression, and increases mental strength. This study aimed to determine the effect of exercise on the self-esteem and happiness of operating room students. Methods: This research is a quasi-experimental study. The Participants were 80 undergraduate students in the operating room of Arak University of Medical Sciences. After obtaining written consent, the subjects were selected by convenience sampling and randomly assigned to the experimental and control groups (40 students in each group). The experimental group walked 30 minutes per day for eight weeks. The self-esteem and happiness of both groups were measured before and after the intervention using the Rosenberg self-esteem questionnaire and the Oxford happiness questionnaire. The obtained data were analyzed using an independent t test and paired t test in SPSS v.16 software. Results: The mean scores of self-esteem and happiness before the intervention in the experimental group were 3 ±4.23 and 43.08±19.01, and in the control group were 3.47±4.30 and 39.40±19.48, respectively. After the intervention, The mean scores of self-esteem and happiness were 6 ± 3.85 and 52.16±19.28 in the experimental group and 3.97±4.75 and 41.05±18.80 in the control group. The results showed a significant difference in the experimental group (P < 0.05), while in the control group, no significant difference was observed before and after the intervention (P> 0.05). Conclusion: Exercise can play an influential role in increasing students' self-esteem and happiness, thereby promoting their mental health and improving their quality of life. Therefore, it is recommended that sports programs be held at the university to promote happiness and increase students' self-esteem. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Exercise, Happiness, Self-esteem, Student |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه نوروزی ضامنجانی | Masoomeh Noruzi Zamenjani Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
کبری راهزانی | Kobra Rahzani Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
نیلوفر براتی | Niloofar Barati Student Research Committee, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
مهدی هرورانی | Mehdi Harorani Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
مسعود حیدری | Masoud Heidari Amir Kabir Hospital, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. بیمارستان امیرکبیر، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
مولود فرمهینی فراهانی | Moloud Farmahini Farahani Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1139-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری و مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|