|
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل جراحی بیماران کاندیدای عمل جراحی چشم با روش فیکو |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: عمل جراحی فیکو از شایعترین و مدرنترین اعمال جراحی انجامشده برای درمان کاتاراکت است. فیلم ویدئویی میتواند برای انتقال مطالب جهت آموزش بیماران در مدت زمان کوتاه در جراحیهای مختلف اسـتفاده شود. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل جراحی بیماران کاندیدای عمل جراحی چشم با روش فیکو است. روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که در آن 160 نفر از بیماران کاندیدای عمل جراحی کاتاراکت با روش فیکو به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل با اخذ رضایتنامه کتبی شرکت کردند. آزمایش فیلم کوتاهمدت آموزشی (ده دقیقهای)در مورد ماهیت بیماری کاتاراکت، نحوه عمل جراحی فیکو و مراقبتهای قبل و بعد از عمل جراحی بود. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامه استاندارد اشپیل برگر استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای آماریتی مستقل وتی زوجی استفاده شد. سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سنی بیماران در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 7/68±58/63 و 9/15±62/32 بود. میانگین اضطراب آشکار و پنهان قبل از آزمایش در گروه آزمایش به ترتیب 4/86±48/92، 6/27±50/97 و در گروه کنترل به ترتیب 8/35±48/88، 7/80±46/31 و بعد از آزمایش در گروه آزمایش به ترتیب 7/04±37/95، 6/79±44/20 و در گروه کنترل به ترتیب 7/46±48/72، 8/23±44/10 بود. تفاوت آماری معناداری در نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل و بعد از آزمایش در گروه آزمایش وجود داشت (0/0001=P). مقایسه میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان نشان داد که تفاوت آماری معناداری در نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از آزمایش در دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (0/0001=P). نتیجه گیری: به نظر میرسد فیلم کوتاهمدت آموزشی منجر به کاهش اضطراب پنهان و آشکار در بیماران کاندیدای عمل جراحی کاتاراکت به روش فیکو میشود. آموزش پرسنل پرستاری به منظور آموزش بیماران از طریق فیلم آموزشی و فراهم ساختن امکانات به منظور ایجاد تعامل پرستاران با بیماران و آموزش به آنها ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب، فیلم آموزشی، جراحی کاتاراکت، فاکوامولسیفیکاسیون |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Educational Video on Anxiety Before Surgery of Patient's Candidates for Eye Surgery by Fico Method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Phacoemulsification (Phaco) surgery is one of the most common and modern methods for treatment of cataracts. Educational video can be used to educate patients in a short time in various surgeries. This study aims to assess the effect of educational videos on preoperative anxiety in patients candidates for phaco surgery Methods: This is a clinical trial conducted on 160 patients candidates for phaco surgery who were selected using a simple random sampling method. They were divided into two groups of intervention and control after signing a written consent form. The intervention was a short educational video (10 minutes) about the nature of cataract disease, how to perform phaco surgery and pre- and post-operative care. Data collection tools were a demographic form and Spielberger's State-Trait Anxiety Inventory. Collected data were analyzed in SPSS v. 23 software using descriptive statistics and independent t-test and paired t-test. Significance level was set at 0.05. Results: The mean age of patients in the intervention and control groups was 58.63±7.68 and 62.32±9.15, years respectively. The mean scores of overt and covert anxiety at baseline were 48.92±4.86 and 50.97±6.27 in the intervention group and 48.88±8.35 and 46.31±7.80 in the control group, respectively. After intervention, these scores were 37.95±7.04 and 44.20±6.79 in the intervention group and 48.72±7.46 and 44.10±8.23 in the control group, respectively. There was a statistically significant difference in overt and covert anxiety before and after the intervention in the intervention group (P=0.0001). Moreover, there was a statistically significant difference in overt and covert anxiety after the intervention between the two study groups (P=0.0001). Conclusion: he use of short educational videos seems to reduce overt and covert anxiety in candidates for phaco surgery. Nursing staff are recommended to teach patients by educational videos, and necessary facilities should be provided for nurses to interact with patients and educate them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Educational videos, Cataract, Phacoemulsification |
|
نویسندگان مقاله |
دورنا ستار | Dorna Sattar Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery ,Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مهران نقی بیرانوند | Mehran Naghibeiranvand Department of Nursing, School of Nursing And Midwifery, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران.
فرهاد ادهمی مقدم | Farhad Adhami Moghadam Department of Ophthalmology, School of Medicine, Islamic Azad University Tehran Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه چشم پزشکی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebzamani Department of Management, School of Health, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran. گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1022-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری و مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|