، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۹۶-۲۰۵

عنوان فارسی اثربخشی روایت‌نویسی مادر بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان
چکیده فارسی مقاله هدف: تولد نوزاد نارس و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه سبب بروز بحران‌ها و استرس‌های زیادی برای مادران می‌شود. در این میان روایت‌نویسی یک روش مشاوره در جهت کاهش استرس مادران است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روایت‌نویسی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه تجربی روی شصت مادر نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان انجام شد که به روش تصادفی ساده انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه استاندارد استرس مادران نوزادان بستری (میالز و مونک 1998) بود. اطلاعات قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه جمع‌آوری شد. در گروه آزمایش براساس آموزش‌های داده‌شده، مادر روزی سه‌بار به مدت 20-10 دقیقه حوادث و رویدادهای روزمره خود را ثبت می‌کرد. گروه کنترل نیز مراقبت‌های روتین پرستاری را دریافت می‌‌کرد. اطلاعات در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 21 توسط آزمون‌های تی زوجی، تی مستقل، آزمون فیشر و آزمون آنکوا....) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین استرس قبل از مداخله، در گروه آزمایش 2/66±97/43 و در گروه کنترل 5/76±95/26 و بعد از مداخله در گروه آزمایش 5/35±84/9 و در گروه کنترل 5/25±87/10 بود. با حذف اثر پیش‌آزمون، بین دو گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (0/03=P و ضریب اتا=0/07)، به طوری که 7 درصد تغییرات کاهش استرس در ارتباط با روایت‌نویسی مادران بود. نتیجه گیری: روایت‌نویسی به عنوان یک مداخله حمایتی کارآمد نقش مهمی در کاهش استرس مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارد. بنابراین می‌توان از این روش درمانی به عنوان یک مداخله اثربخش و کم‌هزینه در مراقبت‌های پرستاری در بخش نوزادان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، روایت‌نویسی، مادران، نوزادان، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان

عنوان انگلیسی The Effect of Narrative Writing of Mothers on Their Stress With Care in the Neonatal Intensive Care Unit
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Premature birth and hospitalization in the intensive care unit cause many crises and stresses for mothers. In the meantime, narration writing is a method of counseling to reduce mothers' stress. Therefore, we aimed to study the effect of maternal narration on the stress of mothers of premature infants admitted to the neonatal intensive care unit. Methods: This experimental study was performed on mothers of neonates admitted to the intensive care units. The experimental and control groups were selected by simple random sampling method. In the experimental group, based on the instructions given, the mothers recorded their daily events 3 times a day. The obtained data were analyzed in SPSS V. 21 with descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (paired t-test, independent t-test, ANCOVA test). Results: The Mean±SD score of stress was 97.43±2.66 in the experimental group and 95.26±5.76 in the control group before the intervention. The stress level of mothers was 84.9±5.35 in the experimental group after the intervention and 87.1±5.25 in the control group. The covariance test showed a significant difference between the experimental and control groups (P=0.03 and Eta= 0.07) so that 7% of stress reduction changes are related to mothers' narration. Conclusion: This study showed that narrative writing as an effective supportive intervention has a vital role in reducing stress in mothers of neonates admitted to the intensive care unit. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Narrative writing, Mothers, Infants, Neonatal intensive care unit

نویسندگان مقاله اتوسا توسلی | Atoosa Tavasoli
Department of Nursing, Aliabad-e Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad-e Katul, Iran.
گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

گلبهار احوندزاده | Golbahar Akhoundzadeh
Department of Nursing, Aliabad-e Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad-e Katul, Iran.
گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

حمید حجتی | Hamid Hojjati
Department of Nursing, Aliabad-e Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad-e Katul, Iran.
گروه پرستاری، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-332-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات