، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۳۰-۲۴۳

عنوان فارسی اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری‌های تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه بود.  روش ها: شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل 24 (دوازده پسر و دوازده دختر) دانش‌آموز دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت نمونه‌گیری قضاوتی یا هدفمند بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه دشواری در تنظیم هیجانی را در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. برای گروه آزمایش به مدت ده هفته، بیست جلسه بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه (هفته‌ای دو جلسه 30‌دقیقه‌ای) اجرا شد. یافته‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس چندراهه با اندازه‌گیری مکرر در محیط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه در تمام زیرمقیاس‌ها به طور معنی‌داری با اندازه اثر متوسط تا زیاد، کاهش پیدا کرد.  نتیجه گیری: توسعه و ارزیابی اولیه مداخله بازتوانی با استفاده از رایانه برای کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه می‌تواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود و اثربخشی معنی‌دار و بالینی در عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه، بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه، دشواری تنظیم هیجانی

عنوان انگلیسی The Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Therapy on Difficulties in Emotion-regulation among Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study is to investigate the effect of computer-based cognitive rehabilitation therapy on difficulties in emotional regulation among students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).  Methods: Participants were 24 students with ADHD (12 boys and 12 girls) studying in 6-9th grades during 2018-19 at schools located in District 7 of Tehran, Iran. They were selected using a purposive sampling method and based on inclusion/exclusion criteria and then randomly assigned into experimental and control groups. Data collection tool was the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) completed at pre-test, post-test, and follow-up phases. Experimental group received computer-based cognitive rehabilitation therapy for 10 weeks (20 sessions, two sessions per week, each for 30 minutes). Data were analyzed using repeated measure ANOVA in SPSS V. 26 software. Results: All subscales of DERS were significantly improved after intervention which had a medium-to-large effect size.  Conclusion: Computer-based cognitive rehabilitation therapy can help treat difficulties in emotional regulation and improve performance of students with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention deficit hyperactivity disorder, Computer-based cognitive rehabilitation, Difficulties in emotion regulation

نویسندگان مقاله میترا مایلی | Mitra Mayeli
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

خدیجه ابوالمعالی الحسینی | Khadijeh Abolmaali Alhosseini
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

مصطفی نوکنی | Mostafa Nokani
Depratment of Psychiatry, School of Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

سیاوش طالع پسند | Siavash Talepasand
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1005-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات