، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر بار مراقبتی مادران کودکان بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز
چکیده فارسی مقاله هدف: ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﻣﺮاﻗﺒﻴﻦ بیماران ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ بیماران کاملاً ﻣﺮﺗﺒﻂ است، اما ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﻨﻮی در برنامه­‌های سلامت، کمتر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ قرارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیرآموزش خودمراقبتی معنوی بر بارمراقبتی مادران کودکان بستری دربخش­‌های مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز بیمارستان مدرس شهرتهران است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون است که روی60 مادر دارای کودکان بستری در بیمارستان مدرس شهر تهران انجام شد. نمونه­‌ها به صورت تصادفی از بین مادرانی که رضایت خود را برای شرکت در پژوهش اعلام و رضایت‌نامه کتبی را امضاکردند انتخاب شدند و داده‌­ها با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد بارمراقبتی زاریت و پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی گردآوری شد. مادران قبل از برگزاری کلاس آموزشی، پرسش‌نامه را تکمیل کردند و سپس کلاس آموزشی خودمراقبتی معنوی با استفاده از وسایل کمک‌آموزشی به مدت چهار جلسه 45‌دقیقه‌ای و هفته‌ای دوبار برگزار شد. پس ازگذشت یک ماه مجدداً پرسش‌نامه‌ها توسط مادران تکمیل شد. داده‌ها در نسخه 24 نرم‌افزار SPSS وارد شدند و با استفاده از فراوانی و درصد فراوانی توصیف و با استفاده از آزمون تی­ زوجی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از مداخله 72/3 درصد نمونه­‌ها دارای بار مراقبتی شدید و 24/5 درصد نیز دارای بار مراقبتی بسیار شدید بودند که بعد از مداخله این میزان کاهش و تنها 32/7 درصد دارای بار مراقبتی شدید بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره بار مراقبتی مادران بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله به صورت محسوسی کاهش یافت (7/6±62/3 قبل از مداخله آموزشی، 3/8±42/1 بعد از مداخله آموزشی). علاوه بر این نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که این تغییر از لحاظ آماری معنادار است (0/001≥P).  نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر کاهش میزان بار مراقبتی مراقبین کودکان، طراحی و اجرای برنامه­‌های مناسب در راستای افزایش خودمراقبتی برای مراقبین به‌خصوص مادران کودکان دارای مشکلات قلبی و همچنین کادر درمانی و توجه بیشتر به آموزش مادران توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی معنوی، بار مراقبتی، آموزش، بستری

عنوان انگلیسی The Effect of Spiritual Self-Care Education on the Care Burden of Mothers With Children Hospitalized in Intensive Care Units for Open Heart Surgery
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Spiritual health of caregivers has association with the patients' health, but less attention has been paid to spiritual self-care education in health programs. This study aimed to assess the effect of spiritual self-care education on the care burden of mothers with children in hospitalized in Intensive Care Units (ICUs) for open heart surgery. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 60 mothers of children hospitalized in ICUs of Shahid Modarres Hospital in Tehran, Iran. They were selected randomly from among those gave informed consent to participate in the study. The data collection tools were a demographic form and Zarit Burden Interview which were completed before and after intervention. The spiritual self-care education was presented using the teaching aids in four 45-min sessions, twice a week. Collected data were analyzed in SPSS V. 24 software using descriptive (frequency, percentage) and inferential (paired t-test) statistics at a significance level of P< 0.05. Results: Before the intervention, 72.3% of the samples had a severe care burden and 24.5% had a very severe care burden, which decreased after the intervention such that only 32.7% had a severe care burden. The mean and standard deviation of mothers' care burden also decreased after the educational intervention (from 62.3±7.6 to 42.1±3.8). The results of paired t-test showed that this difference was statistically significant (P< 0.001). Conclusion: Spiritual self-care education can reduce the care burden of children' caregivers; hence, planning and implementing appropriate programs to increase self-care knowledge of caregivers (especially the mothers of children with heart problems) and medical staff and paying more attention to mothers' education are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual self-care, Care burden, Education, Hospitalization.

نویسندگان مقاله مریم دلیر | Maryam Dalir
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

سهیلا مشعوف | Soheila Mashouf
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

سیمین اسماعیل پور زنجانی | Simin Esmailpourzanjani
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-866-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات